Förbifarten kommer att kasta långa skuggor in i framtiden
Förbifart Stockholm kommer att byggas. Det står klart efter att Miljöpartiets språkrör Åsa Romson och trafikpolitiska talesperson Karin Svensson-Smith meddelat i en debattartikel i Svenska Dagbladet att de inte längre kommer att stoppa Förbifart Stockholm. Ett beslut som de själva beklagar.
Som Miljöpartist är det i dag tungt att konstatera detta. Vi vet att Förbifart Stockholm kommer att försvåra arbetet att uppnå klimatmålen och riskera att Stockholm blir en stad där fler blir beroende av bilen. Men vi vet att vi gjort vad vi kunnat politiskt för att stoppa detta gamla motorvägsprojekt.
De skriver att det inte längre finns skäl att stoppa Förbifart Stockholm eftersom alliansstyrda Stockholms Läns Landsting vill bygga förbifarten.
Bakgrunden är att Socialdemokraterna och Miljöpartiet flyttat frågan till Stockholms Stad och Stockholms Läns Landsting och gett dem möjligheten att förhandla om finansieringen av Förbifart Stockholm och om hur intäkterna från trängselavgifterna ska användas.
Om Stockholmspolitikerna fram till den 1 maj inte skulle komma fram till något annat så skulle förbifarten fortsätta att byggas som planerat, men i och med att Stockholms Läns Landsting inte velat förhandla så avbryts nu frysningen av byggandet.
Ett skäl som också kan ha bidragit till att byggandet att förbifarten återupptas är att uppskjutandet av förbifarten kostar cirka 4 miljoner kronor per dag, vilket de rödgröna har kritiserats för.
Vänsterpartiet är mycket kritiska till beskedet
Det är en svart dag för klimatet. När vi behöver satsa på moderna transporter med låga utsläpp genomförs en satsning som leder till ökad biltrafik med högre utsläpp, konstaterar Emma Wallrup, trafikpolitisk talesperson (V).
Ett uppenbart problem är de skakiga kalkylerna. Inte bara mina barn utan även mina eventuella barnbarn kommer att behöva betala av på den lånefinansierade vägen.
och att
Ett annat orosmoln är utsläppen. Om Sverige ska klara klimatmålen behöver personbiltrafiken minska med 20 procent fram till 2030 – enbart ny teknik är alltså inte nog. Men Förbifart Stockholm spås i stället bidra till att trafiken ökar, något som också krävs för att Trafikverkets kalkyl ska gå ihop.
Kronqvist avslutar med
Förbifarten är ett jävla skit, det är ett historiskt misstag att vi har baxat den ända hit.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till