Klädföretaget Gina Tricot lovar sina kunder en skog genom satsningen ”Gina Tricot Forest”, men löftet håller inte måttet. Skogsarealen är så liten att den inte ens räknas som en skog, rapporterar SVT Nyheter Väst.
År 2022 lanserade Gina Tricot en kampanj som skulle främja biologisk mångfald. Influencern Bianca Ingrosso blev ansiktet utåt för initiativet, som skulle innefatta en skog i företagets namn. Men enligt SVT Nyheter Västs granskning stämmer inte kampanjen överens med verkligheten.
Skogen, belägen i danska Kalundborg, ägs av 150 privatpersoner och över 20 företag – Gina Tricot äger endast 503 av de 17 600 planterade träden. Dessutom, enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation måste en skog vara minst 0,5 hektar för att klassas som en skog. Gina Tricots ”skog” är endast 0,16 hektar.
SVT Nyheter Väst anser att det här väcker frågor om företags ansvar och transparens i marknadsföring. Matts Lindbladh, professor i skogsekologi vid Sveriges lantbruksuniversitet säger i ett uttalande till SVT att det här luktar greenwashing. SMB vidareutvecklar – det här är själva definitionan av greenwashing: överdrivet, falskt och vilseledande.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till