Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    H&M underviker fråga om årlig plastförbrukning

    I en ny rapport skriver 150 företag under åtaganden om att drastiskt minska på plasten. Men bara 35 av företagen redovisar hur mycket plast de faktiskt använder och producerar. H&M är ett av storföretagen som väljer att hemlighålla informationen. 

    SMB har tidigare rapporterat om överenskommelsen ”New Plastics Economy Global Commitment”  som skrivits under av flera stora företag som producerar eller använder plast i sin verksamhet.

    Nu har den första årsrapporten släppts, samt ett uppdaterat åtagande som samlar 350 organisationer varav 150 företag såsom Coca-Cola, Nestlé, L’Oréal och H&M. Initiativet är lett av Ellen McArthur – foundation i samarbete med UN Environment och syftar till att skapa en gemensam vision för eliminering av plast i miljön med tydliga mål och årlig uppföljning.

    Företagen och organisationerna som skrivit under lovar att eliminera all onödig plastanvändning, arbeta för att all nödvändig plast återanvänds, återvinns eller komposteras på ett säkert sätt, samt arbeta för att anpassa verksamheten till en cirkulär ekonomi.

    Initiativet syftar även till att driva på för ökad transparens. Som en del av initiativet uppmanas företagen därför att redovisa årlig mängd plast som produceras eller på annat sätt går åt i verksamheten.

    Men i årets rapport går endast 35 av 150 av de påskrivande företagen med på detta. Ett av de företagen som tar ett steg mot ökad transparens och väljer att för första gången redovisa årlig plastförbrukning är Coca-Cola. Det visar sig att företaget producerar hela 3 miljoner ton plast årligen. Det är lika mycket som 200 000 plastflaskor i minuten, skriver the Guardian.

    Men majoriteten av företagen väljer alltså att hålla inne på informationen. Däribland svenska H&M, som skrivit under åtagandet samt kommunicerar högt satta mål inom hållbarhet och transparens. Trots den höga svansföringen undviker företaget att redovisa sin årliga plastförbrukning i återrapporteringen, vilket knappast är trovärdigt. Vi får hoppas på bättre upp nästa år


    SMB jobbar för en plastfri natur. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete. 

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.