Höjd och utökad trängselskatt ska ge ökade resurser till tunnelbanan

STOCKHOLM: Igår röstade riksdagen igenom ett förslag för att höja trängselskatten och utöka den till att bland annat inkludera Essingeleden. Inkomsterna ska användas för att bygga ut Stockholms tunnelbana och förändringarna träder i kraft 1 januari 2016.
Förutom Essingeleden kommer trängselskatten införas på Västerbron, Centralbron och vid Slussen. Högstabeloppet (under rusningstrafik) i innerstaden kommer höjas från 15 till 35 kronor. Lägstabeloppet förblir nästintill oförändrat med en kronas höjning, från 10 kronor till 11 kronor. Taket för maximal trängselskatt under ett dygn kommer att höjas till 105 kronor från dagens 60 kronor.
Förslaget kom ursprungligen från Finansdepartementet och arbetades fram av regeringen. Motstånd har hörts från borgerliga stockholmspolitiker och lagrådet. Lagrådets invändningar handlar om att integriteten påverkas då fler bilar kommer fotas samt att kostnaden på 500 kr för utebliven betalning kan slå hårt mot de som bara åker någon enstaka gång.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till