Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Huvudpartner till COP26 pekas ut som greenwashare

    Foto: UNclimatechange

    Greenwashing kopplat till COP26 har vi redan hört om, men nu uppmärksammas även greenwashing hos klimatmötets företagspartners. Projektet Eco-Bot.Net har i skrivande stund flaggat hela 1354 av företagens annonser som körs i samband med mötet för greenwash. Särskilt uppmärksammas huvudpartnern Hitachis greenwashing.

    Eco-Bot.Net är ett projekt som pågår under COP26-mötet med syftet att avslöja partnerföretagens greenwash på sociala medier kopplat till pågående klimatmöte. Målet är att identifiera greenwashing i partnerföretagens annonser på Twitter, Instagram och Facebook utifrån särskilda ord och fraser. De identifierade annonserna undersöks och filtreras sedan av journalister som även delar in dem i olika kategorier. Därefter flaggas annonserna för greenwashing på projektets hemsida. 

    Det kanske mest uppseendeväckande resultatet hittills från projektet är att en av COP26:s huvudpartners, Hitachigruppens Hitachi Energy, har av Eco-Bot.Net fått hela 86 av sina annonser som visas i samband med klimatmötet flaggade som greenwashing. Enligt projektet är det särskilt allvarligt att annonserna inte märkts som politiska.

    Under de senaste 48 timmarna har vårt team av forskare och journalister analyserat alla sociala och politiska annonser som körs i Skottland och Storbritannien den senaste veckan för att se om några företag försöker påverka delegater under COP26. Vi förväntade oss aldrig att Hitachi – en av huvudsponsorerna för COP26, skulle missbruka Facebook och Instagram för att rikta in sig på människor i Storbritannien med över 80 greenwashing-annonser som inte märkts som politiska annonser i linje med policyerna för Facebook och Instagram, skriver projektets medgrundare Barney Francis i en kommentar till SMB.

    Eco-Bot.Net undrar man nu varför just Hitachis annonser får vara kvar på Facebook när andra liknande omärkta annonser plockats bort.

    Samtliga flaggade annonser återfinns på projektets hemsida.

    Hej SMB-läsare!
    Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Hej SMB-läsare!
      Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra