Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Krävs kraftsamling för att göra tåget attraktivt

Att resa med tåg på semestern, för klimatet, har blivit en folkrörelse i Sverige. Journalister från hela världen skriver om revolutionen när det gäller svenskarnas resvanor och fenomen som “flygskam” och “tågskryt”. Allt fler vill även kunna resa hållbart med tåg i tjänsten. För att detta ska vara möjligt krävs att Sveriges regering och beslutsfattare på kommunal nivå kraftsamlar för att göra tåget attraktivt, skriver flera medverkande i Tågkonferensdagen.

Debattörerna kräver att:

  •  40 års eftersatta investeringar i järnvägen åtgärdas
  • subventioner till flyg tas bort
  • tågoperatörer skapar förutsättningar för möten på tåget
  • tågbiljetter till Sverige och övriga Europa ska kunna köpas på ett ställe

De senaste årens bränder över hela världen och extrema temperaturer engagerar. Kampanjer som Flygfritt 2020 och Greta Thunbergs Fridays for Future har spelat en avgörande roll när det gäller att få fler människor medvetna om flygets miljö- och klimatpåverkan. 

För många har tåget med sina betydligt lägre utsläpp skapat en möjlighet att resa med gott samvete. Facebookgruppen Tågsemester har över 100 000 medlemmar idag. Varje månad delas där tusentals inlägg med reseberättelser och tips. 

Resultatet hittills är en dramatisk förändring i svenskarnas resvanor. Försäljningen av Interrailkort ökade med 85 procent jämfört med förra året och antalet inrikes resor med tåg ökade med 8 procent. Samtidigt har flygresandet i Sverige minskat med 11 procent sedan förra året, en trend som startade redan 2018. 

“Myndigheternas utsläpp från flygresor bidrar årligen med över 100 000 ton koldioxid”

Nu när semesterperioden är slut är vi många som vill ta detta engagemang vidare till arbetslivet. Tjänsteresor utgör en femtedel av det totala flygandet i Sverige. För tjänsteföretag utgör tjänsteresorna ofta en stor del av företagets klimatpåverkan. Även myndigheternas utsläpp från flygresor bidrar årligen med över 100 000 ton koldioxid.

Ökat tryck för tjänsteresor på tåg 

Den 18 oktober kommer vi som undertecknar denna artikel att tala för företag, organisationer och myndigheter under Tågkonferensdagen i Stockholm för att inspirera fler att tåget i tjänsten. Vi ser en stor potential att minska tjänsteresornas klimatpåverkan genom att välja tåget istället för flyget vid allt från konferensresor till studieresor. Så här har vi själva börjat resa mer med tåg. 

White Arkitekter åker numer nästan bara tåg inom Norden, 94 procent av alla resorna går med tåget. Ett poängsystem för studieresorna gör det lättare för medarbetarna att välja tåget.

Designbyrån Antrop har börjat ta tillvara på den värdefulla tiden på tåget genom att bland annat arrangera workshops på spåret. 

Flera läkare i Uppsala har börjat ta tåget till internationella konferenser. Nyligen åkte en läkargrupp till en konferens i Spanien. Nu arbetar läkarna för att fler inom kåren ska göra detsamma.

Med hjälp av verktyget CERO som utvecklats på KTH har drygt 90 organisationer och ett tiotal stadsdelar fått hjälp att ställa om till mer hållbart resande för att minska klimatutsläppen  med hälften till 2030.

Folkhälsomyndigheten med ca 500 anställda har verksamheter i Solna och Östersund, som medför mycket resande, har bland annat infört en premie för den som väljer tåg framför flyg på sträckor över 50 mil. För kortare sträckor måste tåg väljas istället för flyg. De sista åren har en del anställda också börjat välja tåg till konferenser och möten inom Europa.

Tillsammans har vi börjat förflytta oss på ett mer hållbart sätt genom vårt engagemang men vi ser en rad utmaningar för att tåget ska kunna bli det mest attraktiva valet för alla som vill resa hållbart tjänsten.

Krav till tågoperatörer och beslutsfattare

Här listar vi några av dagens utmaningar för den som vill resa hållbart med tåg och ger förslag på lösningar till berörda parter:

Till SJ och andra tågoperatörer

  • Skapa förutsättningar för möten på tåget. SJ:s sålde av alla sina  tågkonferensvagnar för ett antal år sedan. Nu är det dags att tänka om och köpa in vagnar anpassade för möten och arbetsresor igen. I Finland har de flesta Intercitytåg en konferensvagn. Med möjlighet att boka event-tåg och konferensvagnar kan arbetsmöten och konferenser planeras in på tåget.
  • Det behövs webbaserade bokningstjänster där tågbiljetter från Sverige till övriga Europa kan köpas på ett ställe. SJ borde uppmuntra och göra det möjligt för fler aktörer att sälja deras biljetter. Först då kan vi få en mångfald av heltäckande bokningstjänster för tågresor ner mot Europa, precis som flyget redan har. De flesta andra tågoperatörer i EU låter redan oberoende bokningssajter sälja deras biljetter.

Till våra beslutsfattare

  • Ta bort otidsenliga subventioner till flygbranschen och ersätt med moderna subventioner för tågresande. Våra folkvalda behöver fatta beslut som gör det ekonomiskt lätt att välja klimaträtt vid resan. Nu kommer Tyskland sänka momsen på tågresor i landet. Låt oss hoppa på tåget och ta bort momsen på tågresor i Sverige.
  • Ta igen 40 års eftersatta investeringar i järnvägen. Gå till historien som beslutsfattarna som ställde om Sverige som snabbast när det behövdes som mest. Tänk om vi istället för att amortera 443 miljarder på statsskulden, som regeringen planerar att göra, investerar denna summa i järnvägen. Enligt SJ:s beräkningar så skulle vi kunna slutföra de flesta av de viktigaste satsningarna på järnvägen som nu ligger i malpåse i väntan på politisk vilja och handlingskraft. I Tyskland har regeringspartierna nyligen enats om att öronmärka 86 miljarder euro för att förbättra järnvägens infrastruktur. Nu är det dags att vi gör motsvarande satsning i Sverige. För vi behöver spår som gör att tågen kommer fram i tid.

Allt fler svenskar är nu beredda att ställa om våra resvanor både på semestern och i tjänsten. Nu behöver vi politiker som vågar satsa på järnvägen i stor skala så att vi kan lämna flygskammen och bli tågskrytlandet nummer ett.

Andreas Sidkvist
Arrangör Tågkonferensdagen och medgrundare Tågsemester.nu och Tågkonferens.nu

Susanna Elfors
Tekn dr. Grundare av Tågsemestergruppen och medgrundare Tågsemester.nu och Tågkonferens.nu

Per J Andersson
Författare till boken Ta tåget

Maja Rosen
Grundare av Vi håller oss på jorden

Markus Robèrt
Docent och VD för Cero Sweden

Camilla Lystrand
Projektledare R&D White Arkitekter

Joakim Crona
Läkare Akademiska sjukhuset Uppsala

Maria Klint
Tjänstedesigner Antrop

Jim Werngren
Mikrobiolog och ordf. för Saco-S på Folkhälsomyndigheten


Bättre tåg åt alla! Sedan starten 2010 har Supermiljöbloggens utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete. 

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra