Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter Positiva nyheter

    Ladda bilen på minuter – nytt superbatteri på ingång

    Harvardforskare har lyckats skapa ett nytt elbilsbatteri med till synes superkrafter och som är sensationellt på flera sätt. Batteriet håller i minst 20 år och tar bara tre minuter att ladda fullt. Men laddningsinfrastruktur och energitillgång ser ut att fördröja en bredare marknadsanvändning.

    Det nya batteriet ska alltså enligt forskarna hålla i minst 20 år, vilket är uppemot 10 000 laddningscykler. Detta är verkligen sensationellt eftersom andra elbilsbatterier normalt enbart klarar 2000 till 3000 cykler. 

    En annan sensation, och kanske än mer häpnadsväckande, är att det enbart tar tre minuter att ladda batteriet. En snabbladdning med andra batterier tar sällan mindre än 30 minuter. 

    Fortfarande i utvecklingsfas 

    En tredje senasation med det nya elbilsbatteriet är att forskarna bakom innovationen menar att batteriet kan vara på marknaden inom kort. Det som gör detta möjligt är att teknikföretaget Adden Energy valt att investera stort. 

    I första hand handlar utvecklingen av batteriet nu om att skala upp storleken, från en cell i handflatan till ett fullskaligt fordonsbatteri. Planen är att det totalt ska ta tre till fem år innan batteriet kan introduceras på marknaden. 

    Kortare laddtid – viktigt ur ett konsumentperspektiv

    Enligt Adden Energys VD William Fitzhugh är laddtiden väldigt viktigt ur ett konsumentperspektiv. Han menar att det nya batteriets snabba laddtid kan bli en game changer eftersom det då kan matchas mot tiden vid bensinpumpen: 

    Fullständig elektrifiering av fordonsflottan är ett av de mest meningsfulla stegen vi kan ta för att bekämpa klimatförändringarna. Men en bred användning av elfordon kräver batterier som kan möta en mängd olika konsumentbehov. Till exempel har 37 % av amerikanerna inga garage hemma, så laddning hemma över natten är inte möjlig. För att elektrifiera detta segment måste elbilar laddas vid jämförbara tider med förbränningsfordon, i huvudsak under den tid du för närvarande spenderar vid bensinpumpen.

    Infastrukturen inte på plats

    Men det finns kritiker som menar att det ändå kommer att dröja innan sådana här superbatterier kommer ut på marknaden. Skälet är att infrastrukturen inte finns på plats. 

    Søren W. Rasmussen, jurymedlem i den europeiska ”car of the year”-kommittén och bilteknisk redaktör hos FDM, Danmarks största intresseorganisationen för bilägare, säger så här till Illustrerad Vetenskap

    Det är mycket möjligt att det går att skapa ett batteri som klarar allt det. Men vi förväntas oss inte att inom de närmast åren lyckas skapa en infrastruktur som gör det möjligt att flytta så mycket energi på så kort tid

    Bromsklossen för att växla om till elbilar verkar därmed inte bero på batteritekniken, utan snarare på bristen på utvecklad laddningsinfrastruktur och energitillgång. 

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.