Nettonollutmaning: Företagen riskerar missa målet
Många företag har satt ambitiösa nettonollmål för sina klimatpåverkande utsläpp. Dock ifrågasätts trovärdigheten av dessa mål i en rapport från Accenture. De kommer fram till att endast en del av företagen ser ut att nå målet med nuvarande strategier.
Nettonollmål innebär att ett företag, land eller annan enhet strävar efter att inte släppa ut mer växthusgaser än vad som kan tas upp från atmosfären. Detta är i linje med Parisavtalet och syftar till att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C. Målet kräver att växthusgasutsläppen når sin topp senast 2025, minskar med 45 procent till 2030 och därefter når nettonoll till 2050.
Rapporten från Accenture visar att bland världens 2000 största företag har nu 37 procent satt upp nettonollmål, en ökning från tidigare år. Detta inkluderar en märkbar ökning bland europeiska företag där 61 procent nu har nettonollmål, jämfört med endast 28 procent i Nordamerika och 30 procent i resten av världen.
Rapporten visar dock även en oroande trend: trots sina åtaganden ser endast 18 procent av företagen ut att nå sina nettonollmål. Rapporten beskriver att resterande företag saknar nödvändiga och konkreta åtgärder. Företag som har antagit hållbarhetsstrategier för att byta till förnybar energi och förbättra energieffektivitet har misslyckats med att ta andra viktiga steg, exempelvis att förändra affärsmodeller och öka cirkulariteten.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till