Nytt regeringsbeslut: mellanlagret i Oskarshamn utökas
Regeringen har idag beslutat att mellanlagret för kärnavfall i Oskarshamn ska utökas. Kritiken lät inte vänta på sig.
”Vi har inte fått någon förhandsinformation. Det är anmärkningsvärt”, säger Andreas Erlandsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamn, till TT.
När der gäller slutförvar av Sveriges kärnavfall pågår fortfarande ett dödläge och beslut i den frågan väntas inte snart.
”När vi utökade kapaciteten 1998 sade vi att vi inte på något vis kommer att gå med på en utökning av mellanlagrets kapacitet om vi inte har en lösning på plats med ett slutförvar”, säger Andreas Erlandsson.
Men inte alla är lika kritiska till regeringens beslut.
”Det här är bara en temporär lösning på ett akut problem som finns i mellanlagret och inget annat. Vi tycker att det är en bra lösning, som säkrar kärnkraftens drift även efter 2024 och samtidigt ger regeringen tillfälle att se över några av de problem med slutförvaret som Kärnavfallsrådet har pekat på”, säger Carl Reinhold Bråkenhielm, ordförande i kärnavfallsrådet, till TT.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till