Ökning av palmoljediesel i Sverige
Under 2011 importerades ingen palmolja alls. Men förra året var importen uppe i drygt 70 000 kubikmeter.
I fredags kom Energimyndigheten med ny statistik som visar att biodrivmedelsmängderna i Sverige ökade med 2,4 TWh under 2013.
– Biodrivmedel som finns på den svenska marknaden har reducerat växthusgasutsläpp med totalt 1,95 miljoner ton jämfört med fossila drivmedel, säger Emmi Jozsa på Energimyndigheten, i ett pressmeddelande.
Klimatnyttan för alla de olika biodrivmedlen som används i Sverige varierar. Energimyndigheten som beräknat den genomsnittliga växthusgasreduktioner skriver exempelvis att HVO från tallolja reducerar utsläppen med 89 procent samtidigt som etanol från spannmål reducerar utsläppen med 65 procent, båda jämfört med om fossila drivmedel hade använts.
En bränsle som dock fått utstå en hel del kritik de senaste åren är palmoljan, då främst på grund av hur den globalt ökande efterfrågan på denna råvara lett till att stora oljepalmsplantager brett ut sig på bekostnad av regnskogsområden i många länder, exempelvis i Sydostasien.
Förra året skrev tidningen ETC om hur palmolja för första gången börjat användas som drivmedel i Sverige, en nyhet som Supermiljöbloggen följde upp med en intervju med energiminister Anna-Karin Hatt (C). Då, alltså sett till 2012, handlade det om att drygt 15 000 kubikmeter importerats till Sverige. Men enligt Energimyndighetens senaste statistik, som finns i rapporten Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2013 (pdf), är nu importen uppe i 74 130 kubikmeter. Palmoljan kommer enligt rapporten från Indonesien och Malaysia.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till