Bygg fler och säkrare cykelvägar, samtidigt som bilarnas utrymme begränsas. Det är Paris svar på både pandemi och luftföroreningar. Borgmästaren vill nu ta bort hela 60 000 bilparkeringar.
”Allt du behöver ska finnas 15 minuter från hemmet.” Så beskriver Paris nyligen omvalda borgmästare Anne Hidalgo sin plan för hur Frankrikes huvudstad ska bli mer människovänlig, rapporterar Forbes.
I planen ingår både att förbättra möjligheterna för cykling och gång samt minska utrymmet för bilister. Bland annat vill Hidalgo ta bort 72 procent av Paris markburna bilparkeringar, vilket motsvarar ungefär 60 000 parkeringsplatser.
Paris har redan förbjudit privata bilar på en av stadens mest välkända gator, Rue de Ravoli, till förmån för cyklister och kollektivtrafik under coronapandemin. Gatan är hem åt bland annat Louvren och går att jämföra med andra metropolgator som Oxford Street i London eller Fifth Avenue i New York.
Samtidigt som de luftförpestande bilarna blir mer sällsynta i stadsbilden vill borgmästaren satsa stort på cykel och gång. Bland annat ska varje gata i Paris ha en cykelbana och varje bro i staden ska förses med separata cykelvägar. Målet är att öka cykelpendlandet från 3 till 9 procent till 2024, och det finns potential för ännu mer cykling.
Supermiljöbloggen har tidigare rapporterat om att även Frankrike som land storsatsar på cykling som svar på pandemin. En ny plan på 20 miljoner euro erbjuder gratis cykelreparationer och lektioner, bättre cykelparkering och cykelbidrag för arbetsgivare.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till