Tomma ord om hållbarhet på börsen
Enligt forskare från handelshögskolan i Stockholm påstår flera finans- och spelbolag att de arbetar mer med hållbarhet än vad de faktiskt gör.
Studien ”Walking the talk?” är genomförd tillsammans med Misum (Mistra center for sustainable markets) och granskar hållbarhetskommunikationen hos flera stora bolag på Stockholmsbörsen Large Cap. ”More talk than walk” konstaterar dom.
Flera av bolagens hållbarhetskommunikation består av svepande beskrivningar och otydliga målsättningar. 83 procent av företagen kommunicerar mer generellt kring hållbarhet, istället för att redovisa vad för konkreta åtgärder de vidtagit.
En del bolag säger att de jobbar med det ena och det andra, men utan målsättning och utan konkreta beskrivningar om hur man jobbar med frågorna. Och då är det förmodligen mest tomma ord, säger Lin Lerpold, en av forskarna bakom studien till SvD.
Bäst betyg får SCA, Billerud-Korsnäs, SEB och Telia. Men granskningen har endast tittat på hur bolagen kommunicerar hållbarhet, alltså inte studerat faktiska resultat. Det gör att verkligheten kan se olika ut, åt båda hållen, säger Lerpold till SvD.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till