Inte oväntat ökar nu utsläppen av växthusgaser rejält, efter att reduktionsplikten sänkts på bensin och diesel. Det rapporterar Sveriges Radios Ekoredaktion, baserat på preliminära siffror från drivmedelföretagens branschorganisation Drivkraft Sverige.
Totalt för diesel och bensin har de fossila koldioxidutsläppen ökat med hela 24% – eller 850 000 ton –under årets tre första månader jämfört med samma period förra året, enligt Åsa Håkansson, organisationens produkt- och miljöexpert.
På årsbasis kommer det betyder det nästan fyra miljoner ton extra koldioxid i atmosfären, berättar hon för Ekot.
Reduktionsplikten handlar om hur stor andel biodrivmedel som måste blandas in i bensin och diesel och den kvoten har den politiska majoriteten nu sänkt. Därför ökar utsläppen trots att bilisterna faktiskt tankade mindre. För diesel var sänkningen mycket kraftig, från 30,5 till bara sex procent, vilket lett till en 40-procentig ökning av koldioxidutsläpp från detta drivmedel.
”Onödigt” enligt branschorganisationen
Branschorganisationen Drivkraft Sverige betecknar sänkningen som ”för kraftig” och de ökade utsläppen som onödiga.
Det hämmar ju också vidare investeringar i den här omställningsutvecklingen som vi behöver för raffinaderier och biodrivmedel, säger Åsa Håkansson, Drivkraft Sverige.
Sveriges Radio, Ekot, 10 maj 2024
Ekot har sökt regeringen för en kommentar, men inte fått någon.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har tidigare hänvisat ”en breda palett” av andra åtgärder som ska få ned utsläppen. Dock har Pourmokhtari ännu inte tillsatt den utredare som ska ta fram ”den breda paletten”, enligt Dagens Nyheters Alex Schulman, som efterlyser ett ”snabbspår” för klimatpolitiken. Med tanke på de återkommande värmerekorden världen över är det lätt att hålla med.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till