Världens rikaste har redan bränt sin del av årets koldioxidbudget
Bara tio dagar in på det nya året har de som tillhör världens rikaste 1 procent använt upp sin andel av koldioxidbudgeten, enligt en ny analys från Oxfam. Och den allra rikaste promillen av världens befolkning behövde bara tre dagar för att bränna sin ”rättvisa andel”.
Beräkningen bygger på att alla människor i världen skulle dela lika på det utsläppsutrymme vi har kvar för att hålla oss inom Parisavtalets 1,5 grads uppvärmning.
Extrema skillnader mellan fattiga och rika
I dagsläget är det extremt stora skillnader mellan olika inkomstgrupper när det gäller utsläpp. En person som tillhör den rikaste promillen i världen bidrar med mer växthusgaser på en enda dag, än vad en person från de fattigaste 50 procenten gör på ett helt år. Samtidigt är det de som har bidragit minst till den globala uppvärmningen som drabbas värst av dess effekter, skriver The Guardian.
En rapport som Oxfam Sverige släppte i höstas, visade att de svenskar som tillhör den landets rikaste 1 procent i genomsnitt släpper ut 48 ton CO2 per person och år. Detta är 11 gånger mer än en person från de 50 procent med lägst inkomst. För att vara i linje med 1,5-gradersmålet måste utsläppen från Sveriges rikaste 0,1 och 1 procent minska med 99 respektive 96 procent till 2030 jämfört med 2022, enligt den svenska rapporten.
Kräver höjda skatter för de största utsläpparna
Oxfam förespråkar höjda skatter för de rikaste och för verksamheter som bidrar mest till klimatkrisen. De står inte bara för mest koldioxidutsläpp, utan investerar också i de mest förorenande industrierna, skriver The Guardian.
Därför borde regeringen fokusera på de rikaste utsläpparna för att på mest effektiva sätt minska utsläppens skador, enligt Beth John, rådgivare inom klimaträttvisa på brittiska Oxfam.
Att beskatta de största utsläpparna rättvist är en uppenbar åtgärd för att generera pengarna som behövs för en omställning till en mer rättvis och grön framtid, säger hon till tidningen.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till