Vill att företagen tar större samhällsansvar

En ny undersökning genomförd av PwC med stöd av Kantar/Sifo visar att hela 78 procent av svenskarna anser att företagen behöver ta ett större samhällsansvar.
I undersökningen lät man även deltagarna ranka de viktigaste områdena för svenska företag att fokusera på utifrån FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Resultaten visar att de tre mest prioriterade områdena är att bekämpa klimatförändringarna och främja hållbar konsumtion och produktion, vilket båda fick 34 procent av rösterna.
På tredje plats med 27 procent av rösterna kom hållbar industri, innovation och infrastruktur. Detta visar att svenska folket är medvetna om vikten av att arbeta mot hållbarhet och hållbar utveckling.
Det är tydligt att det svenska folket vill att näringslivet tar ett större ansvar i viktiga samhällsfrågor. De flesta företag har goda möjligheter att bidra till ett hållbart samhälle, men de kan också bli ännu bättre på att tydliggöra samhällseffekterna som de skapar. Genom att inspirera andra kan näringslivet fortsätta att vara en motor för en positiv samhällsutveckling, säger Sofia Leffler Moberg, som är hållbarhetsspecialist på PwC Sverige.
Frågan är, kommer företagen lyssna? Ett gott råd från SMB: ”Kunden har alltid rätt” (iallafall i just detta).

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till