Äntligen är sovvagnar till Hamburg på plats!

I veckan går det efter flera månaders förseningar att boka sovkupé på SJ:s nya direkttåg mellan Stockholm och Hamburg. Nattåget, som startade i september, har trots frånvaron av sovvagnar varit populärt.
Under många år har det varit mycket skralt med direkta tåg mellan Sverige och kontinenten. De senaste åren har enbart linjen Malmö/Lund-Berlin trafikerats och då endast under sommarhalvåret.
Men miljö- och klimatdebatten har satt fart på tågoperatörerna. Den 1 september inleddes reguljär nattågstrafik mellan Stockholm och Hamburg, delvis upphandlad och delvis på kommersiella villkor. Dock har godkännandet av de sovvagnar som skulle ingå i tågen fördröjts av byråkratiska skäl. Enbart ligg- och sittvagnar har kunnat användas fram till nu.
Men från och med onsdag den 7 december kopplas sovvagnarna på och nattågen blir kompletta, rapporterar nyhetssajten Järnvägar.nu.
Det är en milstolpe att vi äntligen kan köra med sovvagnar. Nu ökar intresset inför jul- och nyårshelgerna och det känns bra att vi äntligen kan erbjuda sovplatser i tågen, säger Dan Olofsson, SJ:s chef för upphandlad trafik till sajten.
Tåget avgår från Stockholm vid 16.30-tiden och går genom Östergötland, Småland och Skåne med flera stopp. Ankomsttid till Hamburg är mellan sex och sju morgonen därpå, med tid för byte till många europeiska städer. Hamburg är en viktig hubb för den nordeuropeiska tågtrafiken. Berlin kan nås redan kring lunch, Paris vid 16-tiden och London från klockan 20. Avgången till Sverige från Hamburg sker senare, med ankomst i Stockholm vid tio-tiden.
Stor potential för ökat tågresande till kontinenten, enligt analys
Inrikesresandet med tåg i Sverige har ökat kraftigt under de senaste 20 åren, medan utvecklingen varit den rakt motsatta för resorna till kontinenten. Flyg, och bil för kortare distanser, står idag för nästan allt resande. Tågens andel av utrikesresandet har alltså varit nästan försumbart, trots kraftigt ökande volymer totalt sett. Enbart till destinationer i norra Tyskland har tåget viss marknadsandel, cirka tre procent, enligt Trafikverkets siffror.
Trafikverkets analys från 2020 visar att det finns stor potential för ökat utrikesresande med tåg. Framförallt gäller det när den nya Fehmarn-bältförbindelsen mellan Danmark och Tyskland står klar. Restiden till Hamburg kommer då att halveras och öppna för dagtåg och snabbare ankomst till andra stora europeiska destinationer, som Bryssel, Paris och Amsterdam.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till