Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Med den nya konsumentköpslagen hamnar ansvaret på företag när det gäller att bevisa att varor håller. ”En vinst för planeten”, enligt Sveriges Konsumenter.

    Tidigare har bevisbördan legat på konsumenterna när det gäller att bevisa om en produkt innehåller ett så kallat ”ursprungligt fel”. Med den uppdaterade konsumenttjänstlagen blir rollerna omvända – nu är det upp till företagen att visa att varorna håller hög kvalitet.

    Förhoppningsvis kan längre bevisbörda på säljaren leda till varor med bättre kvalitet som håller längre. Även planerat åldrande och att varor blir värdelösa för att de inte går att uppdatera är ett oskick som leder till att vi måste skrota varor som borde kunna användas längre, till skada både för vår planet och vår plånbok, skriver konsumentvägledare Maria Wiezell på Sveriges Konsumenter.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.