Positivt trendbrott: nu ökar den ekologiska försäljningen

Under det sista kvartalet av 2023 ökade värdet av försäljningen av ekologiskt livsmedel för första gången på tre år. Under årets fjärde kvartal såldes ekologiska livsmedel för 55 miljoner mer än under det fjärde kvartalet 2022.
2023 inleddes med ett stort tapp när det gäller försäljning av ekologiskt livsmedel. Supermiljöbloggen har tidigare skrivit om hur försäljningen minskat till stor del till följd av minskad marknadsföring.
Nu visar alltså en kvartalsrapport från Ekologiska Lantbrukarna att trenden äntligen är bruten.
– Det ljusnar för den ekologiska maten. Vi ser ett större engagemang hos dagligvaruhandeln, framförallt har Hemköp och Willys ökat sina kampanjer på ekologisk mat och dryck. Det får effekt på försäljningen. Det är tydligt att många konsumenter vill köpa ekologiskt, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna i ett pressmeddelande.

Ökningen av försäljningsvärde på ekologiska livsmedel beror på en kombination av ökad försäljningsvolym och ökade priser. Enligt rapporten har dock inte priserna för ekologisk mat ökat lika mycket som konventionell mat under inflationen. Jämförs exempelvis det fjärde kvartalet 2023 med samma kvartal 2022 har priset på ekologiskt frukt och grönt, mejeriprodukter och kött till och med minskat.
Den ekologiska försäljningen ökar framförallt volymmässigt på produkter som ägg, kött och svenskproducerat frukt- och grönt.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till