Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Positiva nyheter

    Så minskar städerna biltrafiken på bästa sätt

    Fler cykelbanor och färre parkeringsplatser i stadskärnorna är ett verksamt recept för bättre klimat och miljö. Foto: D Gislason från Pixabay

    Biltrafiken i städerna är både ett hälso- och klimatproblem. Forskare på Lunds Universitet har djupdykt i 800 vetenskapliga studier för att hitta de bästa sätten att minska den. Trängselavgifter, som bland andra både Göteborg och Stockholm infört, visade sig vara mycket effektivt.

    Forskarna utgick från studier inom EU som undersökt olika städers metoder att minska bilresandet. Det handlar om en stor palett av åtgärder med morötter eller piskor, eller bådadera. Forskarna fann att städer som mixat metoder lyckades bäst.

    Våra resultat visar att det inte finns en enda magisk lösning. De städer som var framgångsrika kombinerade istället flera strategier och åtgärder. Förenklat kan man säga att det gäller att begränsa körningen i form av avgifter och plats, i kombination med att investera i cykling och kollektivtrafik, säger hållbarhetsforskaren Kimberley Nicholas som ansvarar för studien till forskning.se.

    Inom EU har klimatambitionerna skruvats upp under senare år, även om mycket ännu fattats. Ett tecken på viljan är initiativet inom Cities Mission att utse utvalda städer till föredömen, med kravet att dessa ska uppvisa klimatneutralitet år 2030.

    Av 337 städer som ansökte utsågs 100, däribland sju svenska städer, bland andra Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå.

    Trängselavgifter, som alltså Sveriges båda största städer infört, i likhet med Milano och London, uppvisade goda resultat. Biltrafiken i dessa stadskärnor minskade med mellan tolv och 33 procent efter införandet.

    Holländska Utrecht införde gratis kollektivtrafik och särskilda pendlingsbussar till universitetet. Oslo satsade för sin del på färre centrala parkeringsplatser till förmån för fler bilfria gågator och cykelbanor.

    Kimberley Nicholas påpekar att massbilismen i storstäderna är mycket dyrare än vad man kan tro.

    Nuvarande politik subventionerar kraftigt privat bilanvändning och parkering. Detta leder till att biltrafikens verkliga kostnader för samhället inte blir tydliga för oss, säger hon till forskning.se.

    Studien från Lunds Universitet understryker också de påtagliga bristerna i klimat- och miljöhänseende i nationell svensk trafikplanering. Trafikverket prioriterar byggandet av stora biltrafikleder framför att gynna ökad cykling, inte minst i storstäderna. Det har kritiserats från flera håll, exempelvis i Klimaträttsutredningen som lades fram i maj.

    Även om cyklingen ska fördubblas till år 2035, enligt förslag från Väg- och Transportforskningsinstitutet IVL, går ynka 0,5 procent av investeringsmedlen till cykelbanor och liknande, vilket Supermiljöbloggen berättat om nyligen.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Kul att du besöker SMB! Vill du hjälpa oss med att svara på några frågor?

      Självklart vill jag hjälpa till!