Satsning på återvinning av elbilsbatterier i Sverige
Sverige kan bli en ledande nation inom återvinning av elbilsbatterier. Två större anläggningar är på väg att etableras i landet.
SMB har tidigare beskrivit det pågående skiftet från bilar med förbränningsmotor när allt fler bilar drivs på el. Parallellt med skiftet pågår även en snabb utveckling mot mer hållbara elbilsbatterier.
Idag orsakar produktionen av batterierna en rad miljöproblem. Det handlar bland annat om smutsig gruvbrytning för att få fram de metaller som krävs, däribland litium, koppar, aluminium och kobolt.
Miljöprestandan för elbilar har förbättrats de senaste åren, men många efterfrågar bättre återvinning av metallerna. Nu ligger två stora svenska återvinningsanläggningar för elbilsbatterier i startblocken:
Dels är det Northvolts anläggning i Västerås där litiumjonbatterier återvinns i samarbete med Chalmers inom ramen för återvinningsprogrammet Revolt. Målet är att minska behovet av att utvinna nya råvaror. Det ska även bidra till säkrare materialförsörjning och ett mindre klimatavtryck eftersom utsläppen från gruvorna minskar.
Enligt forskarna i projektet ska en väldigt stor del av metallerna, 90-95 procent, gå att återvinna. En målsättning är att till 2030 ha hälften av allt material som används till battericeller tillverkade av Nortvolt från återvunnet material.
Dels meddelade även Stena Recycling 2021 att de investerat en kvarts miljard kronor i en ny återvinningsprocess för bilbatterier vid nya Stena Nordic Recycling Center i Halmstad. Satsningen ska enligt företaget göra det möjligt att återvinna 95 procent av ett litiumjonbatteri. Deras mål är att bli en ledande batteriåtervinnare i Europa.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till