Växtbaserad mat trendar – nu även tångbaserad kaviar
Livsmedelsbranschen har en enorm påverkan på miljön – i synnerhet animalieindustrin. Nu visar statistik att köttkonsumtionen minskar och att de växtbaserade alternativen blir allt fler. Senast i raden är Kalles kaviar som lanserat en tångbaserad kaviar.
Bland de branscher vars miljöpåverkan diskuterats flitigt återfinns livsmedelsindustrierna. Det är en sektor som både är beroende av naturresurser i stor utsträckning och har en betydande negativ miljöpåverkan. Till exempel kan ungefär en tredjedel av alla växthusgasutsläpp kopplas till mat, vilket främst är kopplat till markförstöringen och avskogningen. Flera livsmedelsindustrier berörs, men köttkonsumtionen har pekats ut som särskilt problematisk.
Budskapet verkar ha nått fram till oss konsumenter. Till exempel visar statistik från Jordbruksverket att totalkonsumtionen av kött har minskade från 88,4 kilo kött per capita 2016 till 78,6 kilo kött per capita 2020. Att människor har börjat omvärdera sin köttkonsumtion stöds även av Food & Friends matrapport 2021 där 58 procent av respondenterna angav att de äter vegetariskt minst en gång i veckan.
Den ökade efterfrågan på vego har i sin tur motiverat livsmedelsproducenter att utveckla växtbaserade livsmedelsprodukter. I Sverige är den svenska marknaden för växtbaserade livsmedel växande och omsätter miljardbelopp. I synnerhet kategorin vegetabiliska proteiner, det vill säga alternativ till köttprodukter, drar till sig investerare.
Den växande industrin med växtbaserade livsmedel drar dock inte bara till sig investerare, utan ger även konsumenter allt fler alternativ till animaliska livsmedel utan att behöva bryta invanda matmönster särskilt mycket. Exempel på det här är när kända animalieprodukter även börjat erbjudas som växtbaserade alternativ.
Exempel på det här är Beyond Meat som erbjuder odlat kött, Oatly som erbjuder havrebaserad mjölk och Kalles kaviar som nyligen lanserade en tångbaserad kaviar.
De animaliska råvarorna är de största klimatbovarna, så vi kommer absolut se fler veganska varianter av våra klassiker,, säger Maria Tilly, marknadsdirektören för Orkla Foods Sverige, i ett pressmeddelande.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till