Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Krönika

    Cykel på tåg är krångligt – när kommer de nya vagnarna?

    Det borde finnas mer plats för både cyklar och barnvagnar - men nya tågsätt verkar dröja, skriver Filip Johnsson i sin krönika. Foto: Privat

    Det går oftast bra att ta med cykeln på pendeltågen i Västsverige. Men utrymmet är för begränsat och osäkerheten om man får plats sänker upplevelsen en del. Ändå kan en liten semestertripp med cyklar på tåg rekommendera, skriver SMB:s krönikör Filip Johnsson, som också har ett bra poddtips om klimatfrågan.

    Denna sommars väder har å ena sidan varit ganska fantastiskt med sol och uppemot 30 grader, men å andra sidan undrar man hur mycket av värmen som är kopplad till klimatförändringarna. Såklart kan inte en enskild extremvarm sommar sägas bero på den av människan skapade växthuseffekten. Det känns ändå som att det inte går att glädjas av värmen till hundra procent.

    Några dagar i juli tillbringade jag och min sambo och några vänner med att cykla längs Göta kanal. Det kan verkligen rekommenderas. Vi började med att ta tåget till Skövde från Göteborg. Lite nervöst då man aldrig vet om det kommer att gå att ta med cyklarna på regionaltågen i Sverige – i detta fall Västtågen. På dessa tåg kan cyklar tas med i mån av plats. Alltid något, även om det blir lite svårplanerat med ”i mån av plats”.

    När vi kom till tåget funkade det dock utmärkt med en mycket trevlig tågvärd (han gjorde verkligen skäl för sin yrkestitel). Han gjorde sitt bästa för att skapa trevlig stämning trots tågvagnens något märkliga konstruktion av den del av tåget som var märkt med en cykelsymbol. Cyklarna skulle bäras upp en halvtrappa för att där samsas med barnvagnar och nedfällbara extra sittplatser.

    Knepig design gör det svårt att få plats

    På tillbakavägen mellan Skövde och Göteborg fick vi precis plats med cyklarna. Detta då tåget utgick från Skövde. Vid efterföljande stationer fylldes tåget sedan snabbt på med resenärer inklusive sådana med barnvagnar. Till slut meddelade tågvärden en snopen familj som ville stiga på med barnvagn att det nu var fullt. Kändes inte bra där vi stod med våra cyklar inpressade bakom barnvagnar och resenärer som satt i trapporna. Med gemensamma krafter lyckades vi dock dela på och fälla ihop barnvagnen och placera överdelen på hatthyllan så dom kom med.

    Jag måste säga att jag inte begriper hur man kan designa tågvagnar med en sådan knölig cykel- och barnvagnsdel. Varför inte en större öppen yta för cyklar? Varför ska ytan vara en halvtrappa upp och rymma max fyra cyklar – och då får man ändå pressa in dom, samt att det förutsätter att det inte kommer på några med barnvagn. En öppen yta på samma nivå som perrongen med rum för i alla fall ett 10-tal cyklar hade väl varit mer rimligt. Så ser det ut i många andra länder och har så gjort så länge.

    Sedan har vi SJ som inte alls har några utrymmen för cyklar. Tja, vad ska man säga. Det är ju ändå år 2025 och jag trodde vi hade kommit längre.

    När kommer nya tågsätt egentligen…?

    Vad jag kommer ihåg från media känns det som att svaret från SJ de senaste 10 åren på frågan varför det inte går att ta med cyklar är att detta eventuellt blir möjligt först när det kommer nya tågvagnar. När blir det undrar man? På SJs hemsida möts man än så länge av det raka meddelandet ”Cykel måste vara demonterad eller hopfälld innan du kliver ombord och ska förvaras i en anpassad transportväska […]. Ombord på tåget placeras väskan i bagageutrymmet”.

    Så det så!

    Hursomhelst blev det en fin cykling, först från Skövde till Sjötorp med sina slussar precis vid Göta kanals inlopp från Vänern. Vi cyklade sedan i lugn takt längs kanalen till Tåtorp med övernattning i Lyrestad på vägen. Kan rekommenderas varmt – även om lite väl varmt när vi cyklade.

    Slutligen ett litet sommartips: Youtube-podcasten ”Just Have a Think” ger mycket bra information om olika aspekter på klimatförändringarna och olika åtgärder och tekniker för att minska koldioxidutsläppen. Ofta i form av sammanfattningar av nya forskningspublikationer och i lagom långa avsnitt.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.