Det krävs tydliga, rättvisa och långsiktiga styrmedel som lotsar oss människor och hela samhället i rätt riktning för att klara klimatomställningen. Detta är möjligt – men hindren är många, och det gångna året har inte precis visat upp en önskvärd utveckling, skriver SMB:s krönikör Filip Johnsson i sin helgtext.
I mina två senaste krönikor har jag konstaterat att det ser dystert ut för klimatomställningen. Och, ja, året har inte varit det bästa om man ser till klimatfrågan och världsläget.
Kriget i Ukraina fortgår. Trump vann det amerikanska valet. Olika klimatrelaterade väderhändelser inträffade, som översvämningarna i Valencia och skogsbränder (vilka med stor sannolikhet kan kopplas till klimatförändringarna). De globala koldioxidutsläppen slår (återigen) rekord. Här hemma har regeringen ett ensidigt fokus på kärnkraft, utan någon konsekvensanalys av vilka alternativ som finns. Detta trots att industrin är beredd att elektrifiera sina processer och behöver mer el mycket snabbare än vad ny kärnkraft kan finnas på plats.
Sedan har vi en konsumtionshysteri. Nu senast med mer eller mindre kaos i lågpriskedjan Rustas butiker för att de sålde någon skönhetsrelaterad produkt billigt.
Vartåt är människan på väg? undrar man.
Apropå konsumtion så är det juletider och det handlas såklart julklappar – säkert ”som aldrig förr”. Hur det gick för julhandeln kommer säkert, likt varje år, vara föremål för ett antal artiklar på tidningarnas ekonomisidor. Tänk om ekonomiredaktionerna satt lite närmare redaktionerna som sysslar med klimatrapportering.
9 000 ton grejor från Temu och Shein flygs – varje dag!
När det gäller julhandeln kunde man hoppats på lite mer återhållsamhet från konsumenterna med tanke på all information om klimatrelaterade effekter. Men Dagens Nyheter skrev nyligen att en studie som citeras i Forbes visat att det varje dag skickas i snitt runt 9 000 ton gods med flygfrakt från näthandelsföretagen Temu och Shein i Kina till kunder i väst – motsvararande 88 fullastade Boeing 777! Kanske ännu mer nu då siffran är från tidigt i år.
Jag har alltid undrat varför det för kanske bara ett halvår sedan helt plötsligt började dyka upp konstiga annonser för Temu, även på DN:s och andra tidningars hemsidor. Annonser med verktygsset för 0 kr?!?. För ett par år sedan gick DN ut med att tidningen skärpt hållningen gentemot annonsering som inte präglas av hållbarhet. Men det verkar mest handla om att ställa krav på påståenden om hållbarhet i annonser som hävdar sådan. Vilket i och för sig bra. Men hur är det med annonser som inte anger att de aktivt arbetar med hållbarhet? Här syns ingen större förändring med tanke på alla annonser för charterresor och bilar.
Mycket reklam för resmål som man absolut måste flyga till
Inte minst förundras jag över annonser för alla temaresor till avlägsna platser med fantastisk kultur, natur och djurliv, dit det definitivt inte går att åka tåg. Gärna med någon pensionerad reporter – eller kulturperson – som reseciceron.
När det gäller Temu och Shein har i alla fall vår klimat- och miljöminister rutit till och menat att de borde förbjudas och att influencers borde ta ett större ansvar. Bra, men troligtvis svårt för ett enskilt EU-land att komma åt detta rent lagligt. Om (reklamfinansierade) influencers kommer ta ett större ansvar återstår att se.
Åtgärder och styrmedel för att åstadkomma en mer hållbar konsumtion studeras i forskningsprogrammet ”Mistra Sustainable Consumtion”. Forskarna i programmet konstaterar att det som kan få effekt är olika former av standarder och regleringar. Styrmedel som riktar sig mot individers eller hushålls konsumtionsbeteenden, som till exempel restriktioner för flygresor, har däremot troligtvis lägre genomförbarhet.
Långsiktiga, rättvisa och tydliga styrmedel krävs!
Detta på grund av att styrmedel kommer möta motstånd från allmänheten. Häri ligger nog svårigheten: Människan klarar inte att som kollektiv ta de rätta besluten och införa något styrmedel som gör det betydligt dyrare att åka på den där resan. Vi är liksom fast i det system vi byggt där allt hänger ihop. Inte minst konsumtionen som sådan kopplar även till ekonomin och arbetstillfällen – och som rapporteras på tidningarnas ekonomisidor.
Det krävs tydliga och långsiktiga styrmedel på en mängd olika nivåer om samhället ska klara omställningen. Sådana måste dessutom upplevas som rättvisa.
Klarar vi att få till sådana styrmedel innan det är för sent? Eller kommer vi att leva efter mottot ”shop till you drop”?
Tänkte ett tag att jag skulle avsluta denna krönika med något hurtigt om att jag ändå ser lite positiva signaler. Men jag avstår denna gång. Jag brukar för övrigt alltid be min sambo läsa igenom mina krönikor innan jag skickar in dem. Denna tyckte hon var ovanligt gnällig. Och då har jag ändå strukit en del i den som ni nu läser… I vilket fall – Gott Nytt År på er!
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till