Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Dumheter Nyheter

    Bensinbilar toppar fortfarande bland nybilsregistreringarna

    Det pågår ett teknikskifte på bilmarknaden från förbränningsmotor till eldrift. Det kommer till och med att vara förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar i EU från 2035. Trots detta toppar fortfarande bensinbilarna de Europeiska nybilsregistreringarna. 

    Det är ACEA, branschorganisationen för Europeiska biltillverkare, som informerar om den här märkliga situationen i organisationens tredje kvartalsrapport för de Europeiska nybilsregistreringarna. 

    Enbart 11,9 procent av nybilsregistreringarna i Europa var elektriska fordon i kvartal tre i år. 22,6 procent av nybilsregistreringen bestod av hybridbilar. Samtidigt registrerades hela 37,8 procent nya bensinbilar.  

    Nyregistreringen av elbilar har ökat

    På nästan samtliga Europeiska marknader har emellertid antalet rena nyregistrerade elbilar ökat i jämförelse med samma period förra året. 22 procent är den totala ökningen. Bara i Danmark och Italien har det inte skett någon ökning. 

    Störst ökning har skett på Cypern där elbilsförsäljningen ökat med 490 procent. Andra länder där det skett en stor ökning är Lettland där nya elbilsregistreringarna ökat med 231,8 procent, Rumänien med 213,4 procent och Bulgarien med 101,7 procent. 

    Vägen framåt är elektrisk – men politisk ovilja är märkbar

    Samtidigt kan det tyckas ytterst märkligt att inte fler väljer elbil när de köper en ny bil. Särskilt nu när vägen mot eldrift tydliggjorts från EU i och med det beslutade förbudet mot att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2035. 

    Dessutom har stora biltillverkare som Volvo Cars och Ford ställt sig positiva till det framtida förbudet. Enligt dessa innebär förbudet en tydlighet om vad som gäller framöver. 

    Volvo Cars planerar att bli ett elbilsföretag år 2030 och stöttar beslutet att stoppa försäljningen av fossilfordon i Europa 2035. Detta skulle inte bara vara i linje med Parisavtalet, som kräver 100-procentig försäljning av nollutsläppsfordon i Europa till 2035, men det är också helt rätt sak att göra, säger Volvo Cars-chefen Jim Rowan till Allt om elbil

    Dock märks en viss politisk ovilja. I Sverige slåss exempelvis politiker till såväl höger som vänster om att sänka bensinpriserna. Detta skulle kunna tolkas som att stödja fossilbilsförsäljningen. 

    Denna politiska ovilja syns samtidigt som vi har en pågående klimatkris, EU går mot eldrift och det konstaterats vara billigast att köra elbil. Kan det vara denna politiska ovilja som är svaret på varför människor fortfarande tror att det är en bra idé att köpa en ny bensinbil?

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.






      Kul att du besöker SMB! Vill du hjälpa oss med att svara på några frågor?

      Självklart vill jag hjälpa till!