Förbifarten borde bli en valfråga, men inte på sättet Moderaterna vill
Idag är den officiella byggstarten av Förbifart Stockholm. Moderaterna hoppas att göra projektet till en valfråga och finansborgarrådet Sten Nordin säger att det är en av Moderaternas viktigaste frågor.
Bygget kostar minst 28 miljarder och rör sig om en sexfilig motorväg på 52 kilometer, vilket är dubbelt så långt som Sveriges gemensamma tunnlar idag. Pengarna för projektet skulle enligt en uträkning från 2012 nästan räcka för en fyrfilig motorväg från Stockholm till Arjeplog, eller bygga ut Sveriges motorvägar med 40 procent.
Dessutom är projektet en katastrof för miljön och förväntas generera mer trafik och fler bilar. Faktiskt så mycket att köerna kommer att vara lika tunga bara tio-femton år efter projektet. Det är i alla fall vad Trafikverket tror. Men Trafikverket har också haft en tendens att överskatta trafiken, och i en tid då världen samtidigt försöker hitta bättre transportlösningar än bilen finns en stor risk att projektet är utdaterat redan innan det är klart.
Moderaterna vill trots alla argument mot bygga förbifarten till en kostnad som istället skulle kunna ta oss en lång bit på väg i utvecklandet av smarta och miljövänliga transporter. För om vi skulle stoppa förbifarten skulle inte de pengarna gå upp i rök. De skulle kunna användas till andra, och definitivt bättre, saker.
SMB skrev för ett år sedan att Naturvårdsverket dömt ut miljökonsekvensbeskrivningen som gjorts om Förbifarten, det visat sig att höga mängder farliga kemikalier kommer bildas i tunneln som är en del av projektet och att en namninsamling mot bygget lämnades in till infrastrukturministern. Dessutom vill Stockholmare hellre ha satsningar på kollektivtrafik än satsningar på vägar och det beräkningarna visar att Förbifarten bidrar till att färre kommer att åka kollektivt.
Nu JO-anmäler Vänsterpartiet byggstarten då det fortfarande återstår rättsprövningar för delar av projektet, och Vänsterpartiets Ann-Margarethe Livh, Rikard Warlenius och Jens Holm ber JO utreda om byggstarten beror på politiska påtryckningar mot Trafikverket.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till