Fyra bottennapp i klimatjournalistiken
De stora medierna behöver skärpa sig, klimatet kräver bättre rapportering än så här.
Idag öppnade klimatmötet i Paris, som vi skrivit om här. Mitt bland all bra rapportering finns några riktiga bottennapp. Vi ger er de fyra värsta. Och så Vattenfall förstås, ingen orimlighetslista är komplett utan Vattenfall.
4. DN prioriterar
Dagens nyheter valde att under förmiddagen toppa sin bevakning av klimattoppmötet med denna ”chockerande nyhet”. Det verkliga problemet är förstås att det är dyrt, krångligt och långsamt att resa på något annat sätt. Det fanns en tid när det gick direkttåg Stockholm-Paris. Numera tar resan mer än 26 timmar, utan smidiga nattåg och med många byten. Lågprisbiljetter till flyget går att köpa för några hundralappar, tåget kostar tusentals kronor.

3. Bilreklam i Sydsvenskan
Den som i morse slog upp tidningen Sydsvenskan fick se en huvudledare om klimatet, en schysst teckning med Eiffeltornet och en isbjörn och… bilreklam? Inte nog med det, du ska känna dig som en raketpilot (och spy ut ännu mer avgaser) när du kör bilen.
https://twitter.com/AnnikaHagberg/status/670890803355590656/photo/1
2. Bilreklam i Expressen
På Expressens huvudsida på måndagskvällen behöver den som vill se nåt klimatrelaterat scrolla ner väldigt långt, medan sidan fullkomligen kryllar av bilreklam: 15 olika annonser uppmuntrar oss att köpa bilar eller åka mer bil, varav ingen uttalat fossilfri.
1. Sveriges radio sätter förminskande rubriker
https://twitter.com/Supermiljoblogg/status/670951524613414912
Bonus: Vattenfall är på COP
Det statligt ägda svenska energibolaget som släpper ut mer koldioxid än hela Sverige är på klimatmöte. Det är förstås orimligt att de fortsätter spy ut växthusgaser från brunkolsanläggningar och sen går på klimatmöte och låtsas som att det regnar. Vi passade på att hjälpa dem med PR-tips:
——–
Rättelse 19:23 30/11: Tidigare angavs felaktigt att Johan Hakelius var skribent på Expressen. Det stämmer inte. Hans utomordentligt osmakliga text där han jämför klimataktivister med jihadister är publicerad i Aftonbladet och ingen annanstans.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till
