Nu lobbar företagen mot miljölagar – igen
De bidrar mest i världen till miljöförstörande plast i naturen. Nu vill storföretagen stoppa en lag som ska minska plastföroreningarna.
Globalt hamnar varje år upp till 13 miljoner ton skräp i haven. Det mesta av skräpet består av plast, vilket varje år dödar mer än 1 miljon fåglar och 100 000 däggdjur. Plasten letar sig också tillbaka till oss människor. Som exempel rapporterades förra veckan att 90 procent av allt bordssalt innehåller mikroplast.
Nu förbereder EU en ny lag som ska tvinga företag att till 2025 införa korkar som inte går att skruva loss från flaskorna, vilket inte gillas av storföretagen Coca-cola, Pepsi, Nestlé och Danone. Enligt organisation Break Free From Plastic ligger företagen bakom nära hälften av allt plastskräp i haven som går att härleda till ett företag.
Tidningen The Independent har tagit del av ett läckt brev till Europeiska rådet där företagen försöker lobba för att den nya EU-lagen ska stoppas – och argumenten är bekanta.
> Läs mer: Svenskt näringsliv motarbetar EU:s klimatarbete
Vill hellre ha icke-bindande åtagande
Coca-cola, Pepsi, Nestlé och Danone menar att åtgärden inte nödvändigtvis skulle ”leda till det önskade resultatet”, och föreslår i stället ett icke-bindande åtagande om att återvinna 90 procent av alla plastflaskor innan år 2025. De menar också att pengarna för att fixa korkarna istället borde gå till bättre teknik och återvinning, och att de nya kraven skulle kunna störa pågående processer.
Rob Buurman vid nederländska Recycling Netwerk är kritisk.
”Fasta korkar är inte någon ny lösning; det är inte raketforskning. Det handlar bara om att se till att korken inte ramlar av. Det är en av de lättaste sakerna du kan göra”, säger han till The independent. ”Lidl använder det på en del av sitt egenmärkta flaskvatten, och det är en av de billigaste produkterna de säljer. Så det skulle knappast innebära ett hack i utgifterna för de här stora företagen heller”.
Argumenten är skrämmande lika de klimatförvillande argument BusinessEurope och Svenskt näringsliv nyligen avslöjades använda för att motverka starkare klimatmål i EU.
Ett av argumenten i förvillar-lådan är att låtsas vara positiv till vissa typer av åtgärder – men att motverka faktisk politisk handling. Snack går bra, så länge det inte leder till verkstad, menar BusinessEurope.
Precis som när storföretagen nu lobbar för ett icke-bindande återvinningsmål. Ett mål som dessutom skulle behöva uppfyllas av andra aktörer än just de berörda företagen.
Medan återvinning ofta sköts av konsumenter och organisationer på andra nivåer, skulle kork-utformning till hundra procent vara företagens ansvar. Men ansvar är uppenbarligen något miljardföretagen inte vill ha. Samtidigt går utvecklingen mot att vi 2050 kan ha mer plast än fisk i haven, och det borde vara tydligt att vi har passerat möjligheten att tänka antingen/eller. Nu behövs alla åtgärder samtidigt, och företag som inte fattar det borde lämnas i dåtiden.
Vill du göra din röst hörd? Här hittar du Coca Colas facebooksida, Pepsis facebooksida, Nestlés facebooksida (”Om: Förbättra livskvaliteten och bidra till en hälsosammare framtid”), och Danones facebooksida.
SMB jobbar emot miljöskadlig lobbying. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till