Tyvärr, det är fortfarande ohållbart att flyga
Arlanda slår rekord i antal flygningar år efter år – men hur blir det med flygets klimatpåverkan? Varken biobränslen eller klimatkompensering är en bra lösning, så det enda hållbara är att flyga mindre eller göra som klimatforskaren Kevin Andersson och sluta flyga helt.
När klimatavtalet i Paris skrevs under i höstas var det något viktigt som fattades – nämligen regleringar för utsläpp från internationella flyg. Förra året stod flyget för ca 5 procent av den globala klimatpåverkan, och enligt flygbranschens beräkningar kommer utsläppen att fyrdubblas fram till år 2050.
Om vi ska klara av att rädda planeten från klimatkaos borde vi alltså på allvar börja prata om hur vi ska hantera flygets påverkan på miljön. Så vad är då alternativen?
Men framtidens hållbara bränslen då?
Biobränsle kanske? Både majs, tobaksplantor och annat har använts för att försöka tillverka mer miljövänligt flygbränsle, och hittills har totalt 2 500 flygningar med någon form av biobränsle genomförts. I dagsläget finns det dock inget som tyder på att det skulle gå att producera biobränsle för flyg i någon större skala, enligt Transport & Environment, en europeisk organisation som jobbar för mer miljövänliga transporter. Dessutom kostar biobränsle 2,5-8 gånger mer än fossilt och även bioresurser är begränsade – marken behövs till så mycket annat.
Många regeringar har istället satt sitt hopp till klimatkompensering för flyget. FN-organet ICAO, Internationella civila luftfartsorganisationen, har i många år försökt hitta en lösning för att sänka utsläppen från flygbranschen. Efter förhandlingar i Montréal blev det förra torsdagen klart med ett globalt avtal för klimatkompensering. Redan i förväg var det dock många miljöorganisationer som kritiserade avtalet för att vara svagt, dels för att det bygger på frivilligt deltagande av länderna och dels för att effekterna på klimatet inte är garanterade.
En stor nackdel med klimatkompensering är att det inte löser grundproblemet med de höga utsläppen från flyget, utan bara kompenserar genom att sänka utsläppen någon annanstans – vilket inte är hållbart i längden.
Håll i er – det finns en lösning!
Men – hör och häpna – det finns ett tredje alternativ! Vi kan ju försöka flyga lite mindre? Flera klimatforskare har slutat flyga helt på grund av flygets stora klimatpåverkan, bland annat Peter Kalmus, Clive Spash och Kevin Andersson. Kevin Andersson är ny gästprofessor i klimatledarskap på Uppsala Universitet och har inte flugit på 13 år – istället tog han tåget till Uppsala från hemmet i Manchester.
Han ser flygning delvis som en symbolisk fråga där han anser att klimatforskare borde gå före och visa på de radikala förändringar vi behöver göra. För just nu går det åt fel håll – vi flyger bara mer och mer, och det har stor påverkan. En flygresa till Thailand släpper ut runt 2 ton koldioxid per person, medan ett helt års utsläpp från en genomsnittlig svensk konsument är 8 ton. En hållbar nivå ligger på mellan 0,7-1,5 ton per år. Så vad säger ni, visst kan vi få ner flygandet?
Vill du veta mer om flygets klimatpåverkan och framtid? Sveriges Radios program Klotet har ett intressant avsnitt om flygets klimatpåverkan.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till