Klimatrapporterna blir allt mer alarmerande. Det är lågkonjunktur. Krig rasar i vår omvärld och hushållens ekonomi pressas från flera håll. Ändå tycks svenskarna ha en gemensam strategi för att hålla humöret uppe: shoppa kläder. Och det rejält.
Enligt Stilindex för juni 2025 slog modehandeln nya rekord. Försäljningen av kläder ökade med 10,1 procent jämfört med juni förra året. Skoförsäljningen steg ännu mer – hela 12,4 procent.
Särskilt dammode gick starkt framåt. Damskor ökade med 13,4 procent och damkläder med 15,7 procent. Det är tydligt att konsumenterna inte bara handlar mer – de handlar specifikt somrigt: klänningar, shorts, sandaler. Klassiska reafavoriter, enligt Svensk Handel.
Vad driver uppgången?
Stilindex visar att det finns flera samverkande faktorer som ligger bakom uppgången. En kall vår gjorde att vårkläder blev liggande i butik. När juni bjöd på både värme och reor slog konsumentlusten till.
Rapporten visar även att det inte bara är fysisk handel som går bra. E-handeln exploderade i juni: +30,7 procent för kläder och +33,4 procent för skor jämfört med juni 2024. Det visar att svenskarnas köpvanor fortsätter att förflyttas till nätet – särskilt när priserna pressas.
Och det handlar inte om lyx. Det är lågprissegmentet som växer snabbast, med 13,4 procents ökning under juni. Premiumsegmentet, däremot, backade med 1,2 procent. Ekonomiskt försiktiga konsumenter vill fortfarande förnya garderoben – men de gör det billigare.
Och miljön då?
Det som däremot inte nämns i Stilindex – inte med ett ord – är den miljöpåverkan som följer med varje såld klänning eller varje reafyndad sandal. Enligt Naturvårdsverket sker 80 procent av ett plaggs klimatpåverkan i produktionsledet, långt innan vi klickar hem det till varukorgen. Produktionen kräver enorma mängder vatten, kemikalier och energi – ofta i länder med svag miljötillsyn och brist på färskvatten.
En enda nyproducerad tröja kan generera mellan 10 och 40 kilo växthusgaser, beroende på vilket material och energislag som används. Dessutom krävs upp till 29 000 liter vatten för att producera ett enda kilo textil. Återvinning låter som lösningen, men den minskar bara klimatpåverkan med 5–10 procent jämfört med nytillverkning. Det räcker inte. Konsumtionen behöver minska.
Tillväxt i försäljning – men vi behöver en ny berättelse
Stilindex visar vad vi köper och att det är de billiga segmenten som ökar – men säger ingenting om vad det kostar miljön och människors livskvalitet på planeten. Information från Naturvårdsverket visar att textilindustrin tillhör de mest resurskrävande branscherna i världen, med enorm miljöpåverkan. Att ökad försäljning i praktiken innebär ökad miljöbelastning borde inte längre komma som en överraskning.
Och vad tänker konsumenterna? SMB har tidigare resonerat kring konsumtionshets som psykologisk längtan, hur konsumtion ofta speglar något djupare – behov av trygghet, status eller tillhörighet. Med det resonemanget är det inte nödvändigtvis bristen på kläder som driver oss – särskilt inte som en genomsnittlig person i Sverige redan äger 60-130 plagg – utan bristen på något annat. Den insikten gör det möjligt att ställa en annan fråga: vad är det vi försöker lösa med ännu ett köp mitt i en rad av kriser?
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till