Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    När utsläppen från avgaser minskar i takt med att fler fordon elektrifieras, uppmärksammas nya källor till luftföroreningar i stadsmiljö. En ny rapport visar att det numera är partikelföroreningar som blivit en dominerande föroreningskälla.

    Rapporten är framtagen av EIT Urban Mobility – ett europeiskt innovationsinitiativ finansierat av EU för att främja hållbara stadstransporter. De partiklar den pekar ut som ett växande problem kommer framförallt från bromsar, däck och vägslitage. Dessa förorenar inte bara luften utan även mark och vatten genom att spridas till dagvattensystem, vattendrag eller på annat sätt samlas i gatumiljön.

    Endast en liten andel svävar fritt i luften, men just de minsta partiklarna – mindre än 2,5 mikrometer – tränger djupt in i lungorna och blodet. De ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar, cancer och för tidig död. Rapporten anger att cirka 4 000 personer i London dog i förtid av luftföroreningar under 2019.

    Färre bilresor minskar utsläppen mest

    Elbilar bidrar till renare stadsluft när det gäller både avgaser och bromsdamm, det sistnämnda tack vare regenerativ bromsning. Däremot väger ofta elbilar mer än bilar med förbränningsmotor och det gör att de sliter mer på däck och vägar, vilket i sin tur skapar fler partiklar. Elektrifieringen förbättrar alltså vissa delar av problemet, men lämnar andra kvar.

    Rapporten pekar därför på att det mest effektiva sättet att minska partikelutsläppen är att minska bilåkandet. När fler reser med buss, tåg, cykel eller till fots minskar utsläppen betydligt – upp till fem gånger så mycket som vid ett byte från fossilbil till elbil.

    Städerna spelar en nyckelroll

    År 2026 börjar EU:s nya regler för partikelutsläpp från bromsar och däck att gälla. Men eftersom reglerna bara omfattar nya fordon, dröjer det innan effekterna kommer att märkas. Utifrån det kommer rapportförfattarna fram till att kommuner och länder behöver vidta fler åtgärder.

    Bland annat uppmanar rapporten städer att införa fler miljözoner, satsa på kollektivtrafik och bygga bättre gång- och cykelvägar. Även myndigheter uppmanas att främja slitstarka fordonsdelar, uppdatera utsläppsberäkningar med ny forskning och informera branscher och konsumenter om problemen.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.