Fotbollsspelares flyg ger stora utsläpp
Fotboll och klimat ser inte direkt ut att höra ihop. Men det gör de, för med dagens globaliserade idrott går elitspelarnas flygresor kors och tvärs över jordklotet. Medan koldioxidutsläppet per person i världen var 4.7 ton år 2023, så åstadkom en norsk landslagsspelare samma år hela 24 ton koldioxid.
Siffran kommer från en forskningsartikel i Cogent Social Sciences av Max Koch, professor i socialpolitik och hållbarhet vid Lunds universitet. Han och hans medarbetare har studerat fotbollens resemönster med det norska fotbollsförbundet som exempel. Norge valdes för att dess förbund är ett vanligt nationellt fotbollsförbund, men samtidigt har en ovanligt klimatmedveten inriktning.
Utvecklingen inom internationell fotboll har gått mot allt mer flygresande. World Cup-tävlingarna ordnas t.ex. inte längre bara i Europa utan även i Korea, Japan, Sydafrika, Australien och Nya Zeeland. Tävlingarna har också fler deltagare: EM i fotboll hade 8 lag med i finalen år 1998, men 16 lag år 1996 och hela 24 lag år 2020.
Samtidigt har elitspelarnas scheman blivit allt mer späckade. Matcherna de ska spela är fler, och de får mindre och mindre vilotid mellan matcherna. Även detta gör att organisatörerna väljer flyg, där resorna tar kortare tid och där businessclass är bekvämare.
Till saken hör också att det inte bara spelarna som reser. Med dem reser tränare och andra funktionärer, läkare, fysioterapeuter, PR-personer och representanter för fotbollsförbundet. Ofta chartras därför ett plan särskilt för en viss fotbollsmatch.
Flyg till Kazakstan
En resa till Kazakstan förra hösten är ett exempel. Det norska fotbollsförbundet chartrade ett 50-sitsigt plan som flög från Maldiverna till Oslo för att transportera gruppen från Oslo via Ankara till Almaty och tillbaka.
En av spelarna som intervjuas i forskningsartikeln är själv kritisk till resan:
”Verkligen, den där resan till Kazakstan, det är ju… ja vad ska jag säga…en så lång resa för en liten fotbollsmatch. Det känns som om det är något fel med systemet när man måste flyga så långt för att spela en fotbollsmatch”.
En del av allt flygande skulle kunna minskas ganska lätt, menar Max Koch och hans medarbetare. Norska spelare som spelar för lag på andra håll skulle inte först behöva samlas i Oslo för att flyga gemensamt till en match, utan skulle kunna resa direkt till målet. En hel del av planeringen kunde göras via digitala möten, och förbundsrepresentanter kunde resa till exempelvis UEFA-möten med tåg i stället för flyg.
Mindre geografiska områden
Svårare, men viktigare sett till klimateffekten, är att göra om turneringarnas upplägg. Om matcherna inom en turnering spelades inom mindre geografiska områden i stället för att vara spridda över hela världen, så kunde fler resor göras med tåg. Om en sådan omorganisation också leder till färre matcher, så skulle spelarna få mer vila mellan matcherna.
För spelarna och för klimatet vore ett lugnare tempo med färre långa flygresor gynnsamt. Men Max Koch har inga illusioner om att fotbollens världsorganisation Fifa och dess europeiska motsvarighet Uefa vill införa några ändringar som minskar de globala intäkterna. Ska det bli förändringar kommer de inte att initieras ovanifrån, tror forskarna, men kan möjligen drivas fram underifrån – från spelarna, fansen och allmänheten.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till