Elbilar tar större del av begagnatmarknaden

Försäljningen av begagnade bilar minskar för första gången på två år. Men elbilar är undantaget. Trots att färre bilar säljs totalt sett byter fler elbilar ägare än i fjol, och de tar därför en allt större plats på begagnatmarknaden.
Under andra kvartalet 2025 bytte 318 556 bilar ägare. Det är 3,1 procent färre än samma period i fjol, visar en rapport från Kvdbil. Fast elbilar sticker ut. I den kategorin steg försäljningen med 43,7 procent till totalt 20 812 fordon. De utgör nu 6,5 procent av den totala begagnatmarknaden.
Vi ser ett skifte där allt fler vågar välja elbil. Det handlar både om ett större utbud och ett förändrat konsumentbeteende, där andrahandsmarknaden spelar en allt viktigare roll i elektrifieringen, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, i ett pressmeddelande.
Försäljningen påverkas även av att de första volymerna från elbilsboomen 2020–2022 nu når andrahandsmarknaden och att priserna på de begagnade bilarna är lägre än för motsvarande nya modeller. Dessutom är tekniken mer mogen med längre räckvidd och snabbare laddning. Utöver detta har Sverige även fått fler publika laddpunkter.
Nybilsmarknaden i motvind
Läget ser dock annorlunda ut för nya elbilar. Enligt Mobility Sweden nyregistrerades 2024 det lägsta antalet eldrivna personbilar på tio år. Totalt sjönk elbilsförsäljningen med 16 procent, medan laddhybrider ökade svagt.
Den kraftiga nedgången för eldrivna personbilar under 2024 får tydliga följder för klimatet. Under flera år har de klimatpåverkande utsläppen från nya bilar minskat i takt med att elbilar tagit en större andel av marknaden. När försäljningen av nya elbilar går ner och istället ersätts av nya bensin- och dieselbilar samt laddhybrider med högre klimatpåverkande utsläpp, bryts den utvecklingen.
Enligt Mobility Sweden berodde förändringen främst på lågkonjunkturen, höga räntor och avsaknaden av statliga styrmedel som stimulerar efterfrågan på elbilar. När färre köpare har råd att välja helt eldrivna alternativ i och med att styrmedlen minskar i omfattning, blir andelen bilar med fossildrift högre — och utsläppen ökar. Mobility Sweden lyfter även i ett tidigare remissvar till regeringen att en sänkning av skatt på bensin och diesel kan försämra elbilens konkurrenskraft.
Framtiden beror på nybilsförsäljningen
Emellertid, om det fortsätter finnas fler elbilar på begagnatmarknaden beror på framtida försäljning av nya elbilar. Mobility Sweden spår att 2025 blir ett svagt år, men med en viss återhämtning. Prognosen är 275 000 nyregistrerade bilar, varav elbilar väntas stå för 40 procent. Nya modeller och lägre räntor kan locka fler köpare, men utan fler statliga styrmedel riskerar övergången till eldrift att gå långsammare.
Det här spelar även en stor roll för begagnatmarknaden. De bilar som säljs nya idag utgör morgondagens utbud av begagnade fordon. Om nyförsäljningen av elbilar stannar av, minskar också antalet elbilar som om några år kan säljas vidare. Det skulle kunna bromsa den pågående tillväxten för elbilar i andra hand och fördröja elektrifieringen av hela bilflottan.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till