Färre elsparkcyklar med de nya parkeringsreglerna
En ny studie visar att färre parkeringsställen långt från användarens destination är anledningen till att färre nyttjar delningstjänsterna för elsparkcyklar. Samtidigt har elsparkcyklar stor potential som länk till, från, eller mellan kollektivtrafik.
Efter klagomål från allmänheten och politisk debatt infördes nationella parkeringsregler för elsparkcyklar förra hösten. Från och med den 1 september kunde användarna inte längre parkera sina elsparkcyklar var som helst. Parkering är nu endast tillåten i cykelställ eller på angivna platser.
Emellertid verkar de nya reglerna vara orsaken till en minskad användning av elsparkcyklar, visar en ny studie från KTH. I studien har trafikforskare frågat användare av elsparkcyklar från operatören Voi i Stockholm, Göteborg och Malmö om hur de ser på de nya reglerna. I svaren syns såväl missnöje som uppskattning av striktare regler.
För få parkeringszoner
Enligt användarna har tillgången till elsparkcyklar och möjligheten att parkera nära sin destination försämrats efter den 1 september. Missnöjet gällde både placeringen av parkeringszonerna och hur långt ifrån varandra de placerats.
I Stockholm uppgav 62 procent och i Malmö 60 procent att de efter att reglerna införts minskat sitt användande av elsparkcyklar. Enligt forskarna är det visserligen naturligt att användningen av elsparkcyklar minskar under hösten, men de tror ändå att de nya reglerna ligger bakom nedgången. Detta stöds av siffror från Göteborg. Där har restriktionerna ännu inte införts och användningen inte minskat lika mycket.
Nöjda med striktare regler
Samtidigt uppgav många användare att de var nöjda med att striktare parkeringsregler har införts. Orsaken till detta verkar vara att även användarna ser att det finns problem.
Jag blev förvånad över att så många människor var positiva till förändringarna. Jag trodde att det skulle vara tvärtom. Men tydligen tycker många att reglerna är nödvändiga. De som använder elsparkcyklarna har själva sett ett problem, säger Boel Berg Wincent, doktorand vid Centrum för trafikforskning.
Enligt undersökningen var stockholmare mest nöjda med den nya situationen. 38 procent var positiva och 20 procent var neutrala till de nya reglerna.
Störst potential som länk till kollektivtrafik
Forskarna har även undersökt varför människor använder delningstjänster för elsparkcyklar. Över hälften av användarna i alla tre städer sa att de använder elsparkcyklar som länk till kollektrivtrafiken.
Det vill säga, att de åker till, från, eller mellan befintlig kollektivtrafik. Resultaten indikerar även att det är som sådan kollektivtrafiklänk som delade elsparkcyklar har störst potential.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till