Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Fler nattåg i Europa – fast fortfarande svårt med samordningen

    Malmö kan få ett nattåg till Basel redan nästa vår, om parlamentet i Schweiz godkänner de planer som lagts fram. Då ska det också gå att åka nattåg från Köpenhamn till Prag under sommaren. Det österrikiska järnvägsbolaget ÖBB, som satsat mycket på internationella nattåg, har dock minskat sina beställningar av nya tåg. Skälet kan vara de fortsatta samordningsproblemen i Europa.

    Bakom planerna på ett nattåg mellan Basel och Malmö står, enligt Sydsvenska Dagbladet, Schweiz’ statliga järnvägsbolag SBB samt det tysk-amerikanska företaget RDC-Deutschland. Projektet ingår i Schweiz’ satsning på hållbart resande, och ligger i linje med landets nyligen skärpta klimatlag. 

    Nattåget Malmö-Basel är tänkt att gå tre dagar i veckan i vardera riktningen från och med april nästa år. Schweiz väntas investera över 550 miljoner svenska kronor i den nya linjen fram till 2030, om landets parlament i december röstar igenom den föreslagna statsbudgeten. 

    Framåt för nattåg

    Nattågen i Europa har upplevt en blomstring de senaste åren, enligt det tyska nyhetsprogrammet Tagesschau. Biljetterna är visserligen oftast dyrare än flygbiljetter för samma sträcka, men de dyraste sovvagnsplatserna blir ändå snabbare fullbokade än de billigaste. Tyska miljöministeriet Umweltbundesamt ger också utsläppssiffror för olika transportmedel för att visa att tågresor är mycket mer klimatvänliga än flygresor.

    Nya nattågslinjer Amsterdam-Barcelona och Paris-Venedig ingår i de tio pilotprojekt som EU lanserat för att förbättra den långväga tågservicen mellan olika länder. Målet är att tågtrafiken mellan länderna ska göras enklare och mer samordnad.

    Nightjet från Österrike

    Österrikiska tågbolaget ÖBB är det europeiska bolag som satsat mest på nattåg. Deras så kallade Nightjet går i både Österrike, Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Polen och Schweiz. ÖBB har dock nyligen dragit ner sin beställning av nya nattåg från 33 till 24. Skälet har inte angivits, men kan enligt organisationen Back on Track vara den kvarvarande bristen på samordning. 

    Ett av dessa samordningsproblem rör banarbetena, som ofta görs på natten. Tågbolagen i olika länder informerar inte alltid varann om när en viss delsträcka är stängd för trafik, vilket leder till oförutsedda förseningar. Andra problem är att normerna för lok och vagnar varierar mellan länderna, liksom priset för att få utnyttja en linje av en viss längd. 

    Back on Track, en ideell organisation som arbetar för nattåg i Europa, konstaterar att linjen Beijing-Shenzen i Kina har flera nattåg varje natt med ett totalt platsantal på över 3 500 bäddar. Samtidigt har den mest trafikerade nattågslinjen i Europa inte mer än 480 bäddar, så det är tydligt att en del återstår att göra.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.