Forskare: Sju fakta om varför flygskatten behövs
Framstående forskare och rektorer vid Chalmers och KTH anser att debatten om flygskatten präglas av ovetenskapliga argument. I en artikel på DN Debatt presenterar de sju sanningar som det politiska samtalet borde ta hänsyn till. Här sammanfattar vi dem – och tipsar om mer läsning!
1. Koldioxidutsläpp är inte allt – flyget ger även höghöjdseffekter
Utsläpp på hög höjd, som kondensstrimmor och kväveoxider, är också betydande för klimatpåverkan. Den bästa nuvarande forskningen visar att höghöjdseffekterna ur ett hundraårsperspektiv har lika stor påverkan som den vanliga bränsleanvändningen. Och det hjälper tyvärr inte om man byter drivmedel – även biobränsledrivna plan ger höghöjdseffekter.
2. Stirra dig inte blind på inrikesresandet
Debatten tenderar att fokusera mycket på inrikesresornas klimatpåverkan. Bra så, men inrikesresorna står endast för tio procent av vårt flygandes totala klimatutsläpp. Alltså måste flygets utsläpp minska både nationellt och internationellt.
3. Flygresandet ökar snabbare än tekniken utvecklas
Många sätter sin tilltro till tekniska lösningar. Dessvärre ökar vårt flygande i en sådan takt att tekniken inte hinner med. ”Av detta framgår att teknikutvecklingen är mycket viktig, men den räcker inte ensamt till för att skapa ett miljömässigt hållbart flygresande”, skriver forskarna.
4. Det tar lång tid att ersätta gammal teknik
Även om det finns flera intressanta idéer på nya klimatvänligare plan måste man räkna med att det tar väldigt lång tid innan ett fullskaligt skifte kan ske. Detta beror framför allt på de hårda säkerhetsreglerna. Om man inte tar hänsyn till de långa väntetiderna riskerar man att överskatta hur fort ett teknikskifte kan ske.
5. Biobränslet kommer inte räcka
I framtiden kommer det vara hård konkurrens om biobränslena. Den svenska produktionen av biobränslen kommer knappt räcka till för vägsektorn, samtidigt som både sjöfart, industri och andra transportslag också kommer efterfråga biodrivmedel. På global skala riskerar biobränslet att konkurrera ut jordbruksmark som behövs för att odla mat.
6. Hur snabbt en åtgärd kan få effekt är viktigt
En flygskatt kan införas med omedelbar verkan. Nya bränslen och internationella överenskommelser är också väldigt viktiga – men kommer att ta lång tid. Därför måste vi arbeta med flera olika lösningar samtidigt.
7. Det är helt rimligt att kunna diskutera flygets omfattning
I dagens debatt hävdas det ibland att motståndare till ökat flygande menar att flygandet ska upphöra helt. Enligt forskarna på KTH och Chalmers finns det inga belägg för att någon sådan slutsats publicerats i en forskningsrapport. Däremot finns det mycket vetenskap som menar att vi måste minska flygandet rejält – vilket är en helt annan sak.
Flygskatten initierades av den nuvarande regeringen med S och MP, och trädde i kraft 1 april i år. Men alliansen har, med Centerpartiet i spetsen, hotat med att man vid ett maktskifte i höst kommer riva upp skatten.
Vill du läsa mer om flygskatten? Här har vi på SMB skrivit mer om detta (förvånansvärt provokativa) ämne:
Flygskattsmyterna del 1 – ”Landsbygden kommer ta skada”
Flygskattsmyterna del 2 – ”De flesta remissinstanser är emot en flygskatt”
Flygskattsmyterna del 3 – ”En flygskatt ger ingen klimatnytta”
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till