Långa transporter för svenskt bacon

Den svenska köttindustrin har de senaste åren ökat sin försäljning rejält tack vare att allt fler medvetet väljer att köpa svenskt och närproducerat, enligt IcaKuriren. Dock missar många att det svenska köttet tagit en tur ner i Europa innan de hamnar på de svenska butikshyllorna.
Sverige har en av världens hårdaste djurskyddslagar, något som gör att svenskt kött i många fall ses som ett bättre alternativ jämfört med importerade köttprodukter från andra länder. Likaså har den låga användningen av antibiotika hos svenska djur kunnat bidra till detta. Många konsumenter väljer idag att köpa svenskt, men en del av produkterna, bland annat svenskt bacon, tar ibland en extratur utomlands för att tillredas och packas. Nu vill branschen underlätta för konsumenterna genom att lyfta fram att olika märkningar står för olika saker.
Branschorganisationen Svenskt Kött lanserade 2011 en logotype med samma namn, där reglerna för att få använda loggan består av att djuren måste vara födda, uppvuxna och slaktade i Sverige. Köttet måste dessutom vara tillrett och packat i Sverige, något som inte gäller allt svenskt kött. Märkningen togs fram av organisationen i samarbete med LRF, Coop, Lidl, Axfood och Bergendahls, dock når företag som ICA och Scan inte kraven (trots att de är med i samarbetet) då deras svenska bacon skeppas till andra europeiska länder för tillredning och packning innan de kommer tillbaka till de svenska butikshyllorna.
Eftersom företagen inte får använda Svenskt Kötts logotyp sitter istället en svensk flagga på förpackningarna. Läser man det finstilta finns även en märkning från till exempel Polen eller Holland, där köttet har tillretts.
Vi skulle gärna flytta produktionen av vårt bacon till Sverige så att vi kunde sätta Svenskt Kött-märket på vårt bacon, men vi hittar ingen producent i Sverige som klarar de volymer som behövs, säger Ola Fernvall, presschef på Ica.
Det är lätt för konsumenten att tro att hela kedjan genomförts i Sverige, vilket gör att många blir vilseledda när de inte vet vad de ska titta efter. Organisationen Svenskt Kött planerar nu en kampanj för att reda ut skillnaden mellan deras märke Svenskt Kött och den svenska flaggan.
En svensk flagga är diffus och står inte för någonting egentligen. Den kan till exempel sättas på en korvförpackning som producerats i Sverige med utländsk råvara, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskt kött.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till