Minskande problematik kring elbilars laddning

Det blir allt fler elbilar, men en fråga som ofta uppmärksammas är var alla elbilar ska laddas. Problematik finns såväl längs vägarna där det råder brist på laddstationer som i hemmen där regelverken är föråldrade. Förbättringar och lösningar syns dock på flera håll.
Övergången från bilar med förbränningsmotor till bilar som drivs på full eldrift har pågått ett tag, men det går allt snabbare. 2021 till och med dubblades antalet elbilar i Sverige jämfört med året innan.
Utvecklingen innebär dock även utmaningar, varav brist på laddningsstationer är en. De flesta av oss har nog hört elbilsägare oroa sig för om laddningen ska räcka när hen ska köra lite längre sträckor. Den bilden stärks av granskningar som visat att det råder stor brist på snabbladdare längs Sveriges vägar.
Positivt är att utbyggnaden av ett större nät av snabbladdare pågår. Både OKQ8, tillsammans med Skellefteå Kraft, och Preem, tillsammans med Recharge, har meddelat att de satsar på snabbladdare på deras stationer.
I hemmet har många det lättare med laddning. Ett nyligen genomfört test av laddboxar genomfört av sajten Laddsmart.se visade dessutom att det tillkommit många nya typer av laddboxar på den svenska marknaden med god prestanda.
Intressant att notera i vår kartläggning är att de laddboxar med högst betyg alla är utländska laddboxtillverkare som inte funnits på den svenska marknaden särskilt länge. Det visar hur föränderlig marknaden för laddboxar faktiskt är, säger Carl Ponnert, medgrundare av Laddsmart.se.
Tyvärr hjälper inte ny teknik och högre prestanda personer som bor i samfälligheter där reglerna för att installera laddplatser är minst sagt snåriga. En omfattande problematik för samfälligheter är att det krävs ett nytt anläggningsbeslut från Lantmäteriet för att få installera laddboxar eller laddstolpar. För att få till ett sådant beslut måste föreningen dessutom kunna bevisa att det finns ett tillräckligt stort behov i nuläget.
Processen är krånglig och kostsam för de enskilda samfällighetsföreningarna. Emellertid syns även här en ljusning i och med att Energimyndigheten i höstas överlämnade en utredning med förslag på åtgärder för att förbättra tillgång till laddning av elfordon vid hemmet.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till