Ny studie: Elbilar minskar utsläppen mest av alla biltyper

En ny rapport från International Council on Clean Transportation (ICCT) visar att elbilar är det överlägset bästa alternativet för att minska klimatpåverkan från personbilar i EU. Fast den allra största klimatnytta får du naturligtvis fortfarande genom att välja bort bilen helt.
Det diskuteras ofta om elbilar verkligen är det bästa valet för miljön. Det kan vara en av förklaringarna till att nybilsförsäljningen av elbilar bromsat in. Samtidigt vill många köra mer miljövänligt – men i djungeln av information, teknik och olika bilval är det inte alltid lätt att veta vad som faktiskt är bäst för miljön.
Och valet blir inte lättare när forskningen pekar åt olika håll. Studier visar exempelvis att elbilar både ökar partikelutsläppen, framför allt från däck och vägbeläggning, och att batteritillverkningen driver både miljöproblem och sociala konflikter. Men ICCT:s nya rapport slår emellertid fast en sak: när det gäller klimatpåverkande utsläpp leder elbilarna klart bland personbilar.
Elbilar kör ikapp sina produktionsutsläpp
ICCT:s rapport publicerades i juli i år och bygger på en livscykelanalys samt en jämförelse mellan olika biltyper vad gäller utsläppen från tillverkning, användning och skrotning. Resultaten är tydliga. En elbil som säljs 2025 släpper i genomsnitt ut 73 procent mindre koldioxid än en bensinbil under hela sin livstid.
Elbilar ger visserligen ungefär 40 procent högre utsläpp vid tillverkning, framför allt på grund av batterierna. Men skillnaden hämtas snabbt hem. Efter cirka 1 700 mil körda mil har elbilen lägre totala utsläpp än en bensinbil. För en genomsnittlig svensk bilägare, som kör omkring 1 126 mil per år, betyder det att elbilen i jämförelse med bensinbilen går plus för klimatet på mindre än två år.
Jämförelse mellan olika biltyper
ICCT jämför även utsläppen mellan flera olika biltyper mätt i gram koldioxidekvivalenter per kilometer (g CO₂e/km). För elbilar bygger beräkningarna på en genomsnittlig europeisk elmix enligt EU-kommissionens energiscenario JRC POTEnCIA CETO 2024. Resultatet visar stora skillnader:
- Elbilar (BEV): cirka 63 g CO₂e/km – 73 procent lägre utsläpp än bensinbilar
- Elbilar som laddas med 100 procent förnybar el: cirka 52 g CO₂e/km – 78 procent lägre utsläpp än bensinbilar
- Laddhybrider (PHEV): cirka 163 g CO₂e/km – ungefär tre gånger högre utsläpp än rena elbilar
- Hybridbilar (HEV): cirka 188 g CO₂e/km – cirka 20 procent lägre utsläpp än bensinbilar
- Bensin- och dieselbilar: cirka 234–235 g CO₂e/km
Det här gör jämförelsen tydlig: även om hybrider och laddhybrider minskar utsläppen något jämfört med bensinbilar, är elbilar det klart bästa alternativet för att sänka klimatpåverkande utsläpp. Och laddas de med förnybar el blir klimatnyttan ännu större.
Siffrorna för bensin- och dieselbilar baseras på genomsnittliga livscykelutsläpp för nya bilar i EU 2025. Tunga SUV:ar släpper ofta ut betydligt mer än 235 g CO₂e/km, medan små, bränslesnåla bilar ligger något lägre.
Vätgasbilar – stor potential
Rapporten visar att vätgasbilar kan vara minst lika klimatvänliga som elbilar – men bara om de drivs med vätgas producerad från förnybar el. Med så kallad grön vätgas blir utsläppen ungefär 50 g CO₂e/km, vilket är 79 procent lägre än för bensinbilar.
Men om vätgasen istället framställs från naturgas ser bilden helt annorlunda ut. Då stiger utsläppen till omkring 175 g CO₂e/km. Det är högre än för laddhybrider och långt ifrån elbilarnas nivå. ICCT bedömer därför att vätgasbilar inte är ett realistiskt klimatvänligt alternativ i dag, så länge förnybar vätgas är svårtillgänglig inom EU.
Elbilar avgörande för klimatmålen
ICCT:s slutsats är tydlig: elbilar spelar en avgörande roll för att EU ska nå sina klimatmål. Hybrider och laddhybrider minskar visserligen utsläppen, men inte tillräckligt snabbt eller mycket.
För att snabba på omställningen föreslår rapporten att försäljningen av nya bensin-, diesel- och hybridbilar ska upphöra senast 2035. Men det räcker inte att bara byta ut bilparken. ICCT argumenterar också för att produktionen måste bli betydligt mer hållbar. Det kräver att tillverkarna ökar användningen av återvunnet material i batterier, satsar på klimatsmart stål och effektiviserar energianvändningen i fabrikerna.
Så maximerar du klimatnyttan
Elbilsvaruhuset.se lyfter i samband med ICCT-rapporten hur konsumenter kan göra elbilen mer klimatvänlig. Ett första steg är att installera en laddbox hemma, vilket möjliggör att klimatnyttan ökar. Med en laddbox kan konsumenter styra och anpassa laddningen till tider då andelen förnybar el är som högst. Nästa steg är att teckna ett elavtal med 100 procent förnybar energi för att minska utsläppen ytterligare. Konsumenter kan också investera i solceller med batterilagring för att öka självförsörjningen och minska beroendet av fossil el.
Men om målet är att maximera klimatnyttan finns det ett ännu bättre alternativ: att välja bort bilen helt. Att gå, cykla, ta elsparkcykeln eller åka tåg och kollektivtrafik ger jämförelsevis nästan inga klimatpåverkande utsläpp alls. Ett tåg som drivs med förnybar el kan ligga så lågt som 14 gram koldioxidekvivalenter per kilometer. En elcykel hamnar runt 15 gram och en elsparkcykel så lite som 3 gram. Skillnaden jämfört med både fossilbilar och elbilar är enorm. Dessutom sjunker partikelutsläppen rejält med dessa alternativ, och batteriproblematiken försvinner helt för fordon utan batteri.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till