← Tipsa oss!
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Nya dieselbilar smutsigare än trott

Partikelutsläpp från nya dieselbilar kan nå nivåer som är 1 000 gånger deras normala nivåer enligt nya oberoende tester.

De nya testerna är gjorda på två populära bilmodeller, Nissan Qashqai och Opel Astra. Testerna visade att partikelutsläppen ökar kraftigt under tiden bilarnas partikelfilter rengörs.

Rengöringen sker för att förhindra att partikelfiltret täcks. Den kan uppstå under alla körförhållanden, även i stadsområden, och varar upp till en körsträcka på 15 kilometer. I testerna fortsatte antalet partiklar att vara högre under stadskörning 30 minuter efter rengöringen. I Europa finns det mer än 45 miljoner bilar med dessa filter, vilket orsakar totalt 1,3 miljarder filterrengöringar per år.

Partikelutsläppen från Nissan Qashqai och Opel Astra var 32-115 procent över den lagliga gränsen för partiklar när de rengjorde sina filter i de nya testerna. Det finns dock ett kryphål, vilket innebär att den lagliga gränsen inte gäller när filterrengöring sker i officiella tester. Detta innebär att 60-99 procent av reglerade partikelutsläpp från de testade fordonen ignoreras.

Enligt organisationen Transport & Environment (T&E), som beställde de nya laboratorietesterna, måste politikerna acceptera att dieselbilar fortfarande är smutsiga. Därför krävs det strängare utsläppsgränser och tester. Anna Krajinska, utsläppsingenjör på T&E, säger:

Dessa tester visar att nya dieselbilar fortfarande inte är rena. I själva verket sprider de ut mycket farliga nivåer av partiklar i våra städer och motorvägar varje dag. Biltillverkare får en enkel åktur men människors lungor betalar för det. Tillverkarna bör städa upp sina bilar om de vill sälja dem.

Den totala mängden skadliga partiklar ökade ytterligare upp till 184 procent när även de minsta partiklarna mättes. Dessa ultrafina partiklar mäts inte i de officiella testerna även om de anses vara de mest skadliga för människors hälsa.

Reglerade partiklar är bara halva historien. De minsta ultrafina partiklarna tros utgöra ett större hot men de ignoreras av officiella tester. Nästa Euro-föroreningsstandard måste stänga kryphålen och sätta gränser för alla föroreningar. I slutändan måste vi sträva efter en standard som kräver nollutsläpp från bilar på våra vägar, säger Anna Krajinska.

Enligt Europeiska kommissionen, kommer resultaten från de nya testerna granskas noggrant.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra