Över halv miljon vill att Lego avbryter samarbete med Shell

Leksakstillverkaren uppmanas avbryta sin gemensamma reklamkampanj med oljejätten på grund av Shells utvinning av olja i Arktis.
Miljöorganisationen Greenpeace försökte i dag överlämna underskrifter från över en halv miljon människor till ledningen för leksakstillverkaren Lego i Danmark. Underskrifterna har samlats in de senaste två veckorna, uppger organisationen i ett pressmeddelande.
Enligt Greenpeace så är det pågående reklamsamarbetet mellan Lego och Shell problematiskt då Shell genom detta kan förbättra sin image samtidigt som man fortsätter på den kritiserade vägen att satsa på oljeutvinning i Arktis. Miljöorganisationen skriver:
Shells oljeborrningar i Arktis är extremt riskabla och det går inte att effektivt sanera ett oljeutsläpp som sker i isfyllda vatten. Genom att borra i Arktis utsätts ett unikt djurliv och känsligt ekosystem för fara.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till