Plastskatten ger resultat – mer än halverad försäljning av plastpåsar

Skatten som tidigare i år infördes för plastpåsar har enligt en undersökning genomförd av SVT bidragit till att mer än halvera försäljningen av plastpåsar i de största livsmedelskedjorna.
Den så kallade plastpåseskatten infördes i Sverige 1 mars respektive 1 maj. Bakgrunden till punktskatten är att man i EU 2015 beslutade att reducera antalet kassar till 40 tunnare plastpåsar per person och år fram tills 2025. Enligt Naturvårdsverket var genomsnittliga årsförbrukningen 2018 i Sverige 74 plastpåsar per person.
I SVTs granskning av de resultat som kommit av skatten noteras ett ändrat kundbeteende, att kunderna tar med sig något att bära i, samt att fler köper papperspåsar och flergångspåsar. Tidigare har SVT även rapporterat om att många kunder är positiva till den nya skatten.
Stötta SMB
Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Här kan du läsa vad pengarna går till.