Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Statens arbete med Agenda 2030 får svidande kritik

    Riksrevisionen ger regeringen underkänt för arbetet med Agenda 2030. Trots flera utredningar och konkreta förslag har styrningen varit svag, uppföljningen bristfällig och politiken spretig.

    Riksrevisionens granskning visar att Sverige saknar en tydlig och samlad strategi för genomförandet av Agenda 2030. Arbetet har snarare präglats av många olika initiativ, utredningar och handlingsplaner – utan att dessa lett till en sammanhållen styrning. Bland annat har regeringen inte tagit ställning till förslag som lagts fram av Agenda 2030-delegationen och andra tidigare utredningar. Den allvarligaste bristen Riksrevisionen pekar ut är ”att regeringen inte har pekat ut en tydlig inriktning för Sveriges genomförande av Agenda 2030”.

    Enligt Deep Sea Reporter vill Klimat- och näringslivsdepartementet i nuläget inte kommentera innehållet i granskningen, men skriver i ett mejl till redaktionen:

    Riksrevisionen har idag publicerat sin granskning av statens arbete med Agenda 2030. Regeringen välkomnar rapporten och kommer besvara granskningens resultat i en skrivelse inom fyra månader.

    Svag styrning och otydliga uppdrag till myndigheterna

    Regeringen har inte förtydligat hur genomförandet av Agenda 2030 ska prioriteras eller integreras i myndigheternas arbete. Varken mål, ansvar eller resurser har varit tydligt definierade. Myndigheterna har i hög grad själva fått tolka vad Agenda 2030 innebär i praktiken, vilket lett till stora variationer i hur långt arbetet kommit. Flera myndigheter har uppgett att de fått motstridiga styrsignaler från olika departement, vilket skapat osäkerhet vad gäller samarbetet mellan myndigheterna. Regeringen har inte heller följt upp eller utvärderat resultaten av myndigheternas arbete med agendan.

    Brister i uppföljning och redovisning

    Uppföljningen av målen har enligt Riksrevisionen varit splittrad och ofta bristfällig. De 169 delmålen i Agenda 2030 har 234 globala indikatorer. År 2022 omfattade SCB:s samordnade uppföljningslista totalt 297 indikatorer, varav 62 var nationella. Men en statistisk lägesbild hade då endast publicerats för 151 av dessa på SCB:s webbplats.

    Riksrevisionen betonar att SCB:s arbete aldrig slutfördes. Listan från 2022 innehöll flera indikatorer som fortfarande behövde utvecklas, och för 21 av delmålen saknades data helt – vilket gjorde det omöjligt att bedöma måluppfyllelsen. När regeringsuppdraget och finansieringen upphörde avslutades också SCB:s arbete. Det innebär att den samlade uppföljningen i dagsläget är otillräcklig.

    Utöver detta saknas systematiska bedömningar av hur Sverige utvecklas i förhållande till målen. Regeringens redovisning till riksdagen har varit översiktlig och kvaliteten har sänkts i den senaste redovisningen, då den saknar konsekvent analys och redovisning på delmålsnivå, vilket har försvårat riksdagens möjligheter att utvärdera arbetet eller ta politisk ställning.

    Politikens samstämmighet brister

    En central princip i Agenda 2030 är att politiken ska vara samstämmig – alltså att beslut inom ett politikområde inte ska motverka mål inom ett annat. Här konstaterar Riksrevisionen att Sverige saknar fungerande strukturer för att identifiera och hantera målkonflikter. Det finns heller inga etablerade metoder för att bedöma hur ny politik påverkar Agenda 2030-arbetet. Bedömningen är att arbetet för en samstämmig politik blivit mindre ambitiöst sedan Agenda 2030 infördes. En orsak är att regeringen omtolkat vad samstämmighet innebär, och därmed begränsat det till att mest handla om utrikespolitik. Det har i sin tur gjort att ansvaret mellan departementen blivit otydligt och att arbetet har bromsats.

    Vad Riksrevisionen rekommenderar

    Riksrevisionen riktar en rad rekommendationer till regeringen för att stärka genomförandet av Agenda 2030:

    • Prioritera tydligare vilka politikområden som behöver fler åtgärder
    • Klargör myndigheternas ansvar
    • Säkerställ en samlad och begriplig uppföljning till riksdag och allmänhet
    • Analysera och redovisa målkonflikter och synergier

    Se även Riksrevisionens egen presentation av rapporten: Presentation av granskningen om Statens arbete med Agenda 2030.

    Fotnot: Artikeln har uppdaterats efter att en tidigare version av misstag innehållit flertalet sakfel. Dessa är nu korrigerade för. Artikelns övergripande budskap är oförändrat.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.