Tydligare märkningar och ökad kunskap kan göra matval mer klimatvänliga

Endast tre procent av svenskarna prioriterar klimatet när de handlar mat, enligt årets Vegocracy Report. Enligt rapporten är det dock inte bara konsumenternas fel, det handlar även om kommunikation och kunskap.
Maten vi äter står för 20-30 procent av de globala koldioxidutsläppen. En svensk lunch eller middag ger i snitt en klimatpåverkan på 1,8 kilo CO2e, vilket är långt ifrån FN:s mål om 0,8 kilo. Trots det väljer få svenskar klimatvänlig mat, enligt resultaten från årets Vegocracy report från Picadeli.
Det vi lägger på våra tallrikar spelar stor roll för vårt klimatavtryck. Därför känns det extra relevant att vi i årets Vegocracy Report har låtit klimatfrågan ta stor plats. Och insikterna är slående. De visar att alla vi som är verksamma i livsmedelsindustrin måste agera! Det handlar om allt från att hålla kostnader nere, till att tillhandahålla tydlig information. Varannan svensk skulle välja mer hållbara livsmedel om det fanns en tydligare märkning av vad som faktiskt är hållbart. Det ser jag som en uppmaning! säger David von Laskowski, VD, Picadeli i ett pressmeddelande.
Kostnad, smak och hälsa viktigare än klimatet
Enligt rapporten, som baseras på matvanor i sju länder, var kostnad, smak och hälsa viktigare än klimatpåverkan vid val av mat. Resultaten visar att 64 procent av svenskarna skulle äta mer hållbart om det var billigare, vilket visar att det är en fråga om ekonomi.
Vidare svarade 60 procent att de väljer mat utifrån smak och tolv procent påverkas av hur hälsosam maten är. Relativt långt ner på prioriteringsordningen kommer klimathänsyn, enbart tre procent svarar att man prioriterar klimatet.
Tydligare märkningar skulle kunna påverka
Att svenskar prioriterar klimatet lågt är dystert, men samtidigt syns en möjlighet bland resultaten. Den möjligheten handlar om bättre kommunikation i form av tydligare märkningar för mat som är bättre ur hållbarhetssynpunkt.
Vegocracyrapporten visar att varannan svensk skulle välja mer hållbara livsmedel om det fanns en tydligare märkning av vad som faktiskt är hållbart.
Det här är påminner Sveriges Konsumenters nyligen genomförda studie där de jämfört handelns kampanjer för ekologisk mat med faktisk försäljning av ekologiskt. Resultaten visar att försäljningskurvorna för ekologiskt följer kampanjerna för ekologiskt, med lite eftersläpning.
Ökad kunskapsnivå ytterligare en möjlighet
Utöver att bättre kommunikation skulle kunna öka intresset för hållbar mat, visar Vegocracyrapporten att konsumenter har dåliga kunskapen om vad som är en hållbar måltid utifrån klimatsynpunkt. Endast 17 procent av svenskarna vet att en måltid behöver släppa ut mindre än 0,8 kg CO2e för att vara hållbar ur klimatsynpunkt, medan 72 procent inte vet var gränsen går.
Det här visar att det, utöver tydligare kommunikation, finns ett stort behov av ökad utbildning och medvetenhet kring hur maten vi äter påverkar klimatet. Det innebär även en möjlighet att påverka konsumenter till mer hållbara matval genom att öka kunskapsnivån.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till