Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    FN, IPCC och Klimaträttsutredningen har alla betonat att ökad cykling är en viktig del i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Nu närmar det sig val i Sverige – men hur cykelvänliga är partierna i riksdagen? Det har Cykelfrämjandet tagit reda på.

    Inför valet den 11 september har Cykelfrämjandet bett riksdagspartierna att ta ställning till tio politiska förslag som skulle främja cyklingen. Förslagen berör bland annat budget, lagstiftning, skola och cykelturism. Partierna har till exempel fått ta ställning till om de vill ge cykelinfrastrukturen ökade resurser och införa mobilitetsundersökning i grundskolan. 

    Endast två partier positiva till samtliga förslag

    Resultatet av granskningen visar att det är stora skillnader mellan partierna. Endast två av åtta partier säger ja till samtliga tio förslag: Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Därefter hittar vi Centerpartiet, som ställer sig bakom sju av tio förslag, följt av Kristdemokraterna som är positiva till sex av förslagen. Socialdemokraterna säger ja till fem förslag, Moderaterna fyra, och Liberalerna säger ja till tre förslag och delvis ja till ett. Sverigedemokraterna placerar sig sist med två ja och åtta nej.

    Resultatet i Cykelfrämjandets valgranskning 2022. Grafik: Cykelfrämjandet

    Brett stöd för flera viktiga satsningar

    Inget av förslagen får grönt ljus av samtliga partier, men undersökningen visar ett brett stöd för flera viktiga potentiella cykelsatsningar. En fråga som får stöd av en majoritet av partierna är förslaget om att möjliggöra högersväng för cyklister vid rött ljus. Även förslaget om ändrad lagstiftning för att Trafikverket ska kunna anlägga friliggande cykelvägar utan krav på anslutande bilvägar samlar stöd bland partierna. Båda förslagen får ja av sju av åtta partier.

    Partiernas inställning till förslagen. Grafik: Cykelfrämjandet

    Ökade anslag till cykelinvesteringar får litet stöd

    En annan central fråga, som lyfts av såväl Cykelfrämjandet som Svenska Cykelstäder och Svensk Cykling, är ökade anslag till cykelinvesteringar. I den nya nationella infrastrukturplanen får cyklingen ynka 0,3 procent av investeringarna: 2,7 av 881 miljarder kronor ingår i den cykelpott som är öronmärkt för cykelsatsningar. Cykelfrämjandet vill se en andel om minst 10 procent, som är mer i linje med nivån hos länder där cyklingen prioriterats och ökat de senaste åren. Detta förslag säger endast Vänsterpartiet och Miljöpartiet ja till.

    Majoriteten positiva till förslag om nationella mål för ökad cykling 

    Ett förslag om nationella mål för ökad cykling är just nu ute på remiss. Förslaget innehåller bland annat ett mål om fördubblad cykling till 2035. Bakom förslaget står Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), som arbetat fram en rapport på uppdrag av regeringen. Alla partier utom två – Sverigedemokraterna och Moderaterna – vill att målen antas. Sverigedemokraterna är negativt inställda till förslaget och Moderaterna vill först se en politisk utredning.


    Ta del av hela valgranskningen på Cykelfrämjandets hemsida.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.