205 miljoner till fler och bättre cykelbanor

Trafikverket har beslutat att fördela 205 miljoner till 26 kommuner i en särskild cykelutlysning. Pengarna ska nyttjas för att förbättra kommunernas cykelinfrastruktur och då främst genom att bygga nya cykelbanor och förbättra de som redan finns.
Pengarna ges till kommunerna så att de kan förbättra sin cykelinfrastruktur och fördelas via så kallade stadsmiljöavtal som kan sökas från Trafikverket. Det övergripande syftet är att kommuner och regioner ska främja hållbara stadsmiljöer. Främjandet av hållbara stadsmiljöer ska ske genom åtgärder som kan leda till en ökad andel persontransporter med kollektivtrafik eller cykeltrafik samt hållbara godstransportlösningar. Totalt kommer en miljard kronor per år fram till 2029 att delas ut via stadsmiljöavtalen.
De kommuner som den här omgången fått mest stöd via stadsmiljöavtalen är Göteborgs stad (32 miljoner kronor), Stockholms stad med Region Stockholm (21,075 miljoner kronor), Helsingborgs stad (20,6 miljoner kronor), Nybro kommun (15,5 miljoner kronor), Haninge kommun med Region Stockholm (15,375 miljoner kronor).
Nybro kommun är en av de mindre kommunerna som fått ett relativt stort stöd. Kommunen avser att använda pengarna för att utveckla cykelnätet i tätort och i miljonprogramsområden.
Det är positivt att en liten kommun som Nybro sökt och beviljats ett omfattande stöd. De får 15,5 miljoner kronor och bland annat ska gång- och cykelbanor byggas i Kungshall. Det är Nybros största bostadsområde, byggt kring 60- och 70-talet. Medelåldern i området är relativt ung och med en förhållandevis stor andel nyanlända. Utrymmet till de nya gång- och cykelbanorna tas från yta som idag används för biltrafik, säger Rami Yones, enhetschef på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Totalt beräknas det anläggas fyra mil nya gång- och cykelbanor i de 26 kommunerna. Andra planerade åtgärder är breddning och förbättrad belysning för befintliga gång- och cykelbanor.
Det här är en efterlängtad satsning. Det syns bland annat genom cykeluppropet som arrangerats av Cykelfrämjandet där man vill uppmärksamma att det behövs bättre förutsättningar för cyklister. Miljömässigt vet vi dessutom att cykeln är, i jämförelse med bilen, ett fordon med minimal klimatpåverkan. Att åka bil kräver minst 30 gånger mer energi i jämförelse med att cykla räknat per kilometer.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till