Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Positiva nyheter

    Elektrifieringen accelerear på flera sätt

    Foto: stux / Pixabay

    Elektrifieringen av Sveriges fordonsflotta tar välbehövliga steg framåt. Nu senast har en överenskommelse som ska förenkla laddning runtom i landet har träffats, allt fler kommuner införskaffar elbilar och nyregistreringen av laddbara fordon ökar. 

    Att det pågår ett skifte från fordon med förbränningsmotor till laddningsbara fordon har varit svårt att undgå. SMB rapporterade häromdagen om hur elbilsmarknaden växer. Hittills i år är 27,4 procent av de nyregistrerade bilarna rena elbilar och 24,9 procent laddhybrider. 

    Nu kommer även rapporter om andra indikatorer på att omställningen accelererar. Drivkraft Sverige, Energiföretagen Sverige och Mobility Sweden har enats om att det ska bli enklare att ladda och betala på publika snabbladdningsstationer. 

    Med en uppsjö olika företag och appar är det idag ofta onödigt krångligt att ladda sin elbil. Tanken är nu att anslutna laddoperatörer ska erbjuda betalning med kredit- eller betalkort, direkt på stationen eller via app/QR-kod. Kunden behöver heller inte teckna avtal eller registrera ytterligare kunduppgifter och priset för laddning ska tydligt framgå innan laddningen.

    Studier visar att ett annat hinder för elektrifieringen är så kallad räckviddsångest, det vill säga att man oroar sig för om laddningen kommer att räcka. I det blir bristen på publika laddstationer ett bidragande problem. Positivt nog finns flera projekt och planer på att bygga ut Sveriges laddinfrastruktur, bland annat genom fler snabbladdare på mackar.

    Ytterligare en indikation på att elektrifieringen tagit fart på riktigt är att även kommunerna är på väg att elektrifiera sina fordonsflottor. Dagens industri rapporterar att målet om att minska transporternas koldioxidutsläpp med 70 procent till 2030 redan uppnåtts i nitton kommuner och tre regioner, mycket på grund av just elbilarna.

    Utsläppsminskningen gäller dock bara de kommunala och regionala verksamheterna – bland befolkning, företag och industrier är det fortfarande mycket som krävs för att ställa om på riktigt.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.