EU-förslag: Miljöpåståenden ska styrkas med livscykelanalys

42 procent av företags gröna påståenden i EU kan kategoriseras som greenwashing. Som motpol vill nu EU-kommissionen tvinga företag att styrka miljöreklam med livscykelanalyser.
SMB har tidigare rapporterat om de enorma problemen kopplade till greenwashing, det vill säga att vilseleda med miljöpåståenden. Inte minst blir det problematiskt när nära hälften av europeiska företags miljöpåståenden kan klassas som greenwashing, enligt en undersökning från ifjol.
Därför är det välkommet att EU-kommissionen nu föreslår nya regler som ska förmå företagen att istället kommunicera tillförlitliga, jämförbara och verifierbara miljöpåståenden i hela EU, rapporterar Euractiv.
I korthet innebär förslaget att företag i EU ska behöva styrka sina påståenden med ett så kallat Product Environmental Footprint. Det är en metod baserad på livscykelanalyser, det vill säga miljöpåverkan från hela värdekedjan.
Det finns ett enormt värde i en harmoniserad metodik. På så sätt kan vi säkerställa jämförbarheten och giltigheten av gröna påståenden, säger Ioana Popescu från ECOS, en miljöorganisation som fokuserar på standarder, till Euractiv.
Det här är i linje med de skärpta reglerna som den danska konsumentombudsmannen nyligen infört kring företags miljöpåståenden. I Danmark måste företagen numera stödja sina miljöpåståenden på såväl oberoende expertis som livscykelanalyser.
Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Här kan du läsa vad pengarna går till.
Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.