Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Hårdare regler mot greenwashing i Danmark

    Foto: ExplorerBob / Pixabay

    Kampen mot greenwashing tar ett steg framåt när den danska konsumentsombudmannen skärper reglerna kring företags miljöpåståenden. Företag i Danmark måste nu stödja sina miljöpåståenden på såväl oberoende expertis som livscykelanalyser. 

    SMB har tidigare rapporterat om att hela 42 procent av europeiska företags miljöpåståenden kan vara greenwashing. Enligt konsumentnätverket ICPEN:s (International Consumer Protection Enforcement Network) handlar företags greenwashing om att vilseleda med miljöpåståenden. 

    Det kan till exempel vara vilseledande påståenden på grund av vaghet, som när miljöpåstående görs utan vidare förklaring eller bevis. Påståenden kan också vara vilseledande när de kopplas till miljömärken som företagen själva skapat, men där miljömärkena inte är kopplade till ackrediterade tredjepartsorganisationer. Ett tredje exempel på vilseledande påståenden är när företag gömmer eller utelämnar viktig information för att verka mer miljövänliga.

    Det här är inte bra för någon, inte heller för företagen själva. För företag är det viktigt att kunderna tror på deras miljöbudskap. Forskning visar att för att grön tillit ska uppnås behöver företagen ”walk the talk”, det vill säga att göra vad de säger att de ska göra. För kunder och konsumenter uppstår lätt förvirring och passivitet när tilliten försvinner

    Alltför många webbplatser verkar ha vilseledande påståenden riktade till konsumenter, vilket innebär att företag som erbjuder produkter med en verklig miljöfördel inte får de kunder de förtjänar, säger Andrea Coscelli, vd för UK Competition and Markets Authority till Bloomberg Green.

    I och med de striktare kraven som den danska konsumentombudsmannen nu inför för företagens miljöpåståenden kan därför även en mer rättvis företagskonkurrens uppnås. Precis som tidigare gäller att påståenden i marknadsföring är korrekta och tydliga. På dessa punkter är förändringen minimal. 

    Det som däremot skärpts mer markant är att företagen i Danmark dessutom nu behöver kunna bevisa sina miljöpåståenden och att påståendena ska kunna stödjas av oberoende experter. Utöver detta måste även företagen ha livscykelanalyser som stöd för sina miljöpåståenden. Det sistnämnda kan vara ett sätt att komma vidare i visionen om ett cirkulärt samhälle. 

    Även den svenska konsumentombudsmannen har riktlinjer kring hur företag får skriva sina miljöpåståenden, men inte i riktigt lika skarpa ordalag som danska konsumentombudsmannen nu har. Vi får hoppas på dansk inspiration.

    Hej SMB-läsare!
    Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Hej SMB-läsare!
      Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra