Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Att påstå att mjölk inte har något klimatavtryck lurar konsumenterna. Det anser Konsumentombudsmannen, som nu stämmer mejerijätten för brott mot marknadsföringslagen.

    För två år sedan reagerade Supermiljöbloggens skribent Jonna Elofsson Bjesse på att Arla påstår att deras produkter har netto noll-utsläpp. I själva verket köper Arla utsläppskrediter som klimatkompensation.

    Det framstår som att mjölken inte har någon klimatpåverkan, men inga livsmedel kan ha ”netto noll” klimatavtryck. Det är jättebra att Arla klimatkompenserar, men då får de vara tydliga med att det är just detta de gör, sa Jonna Elofsson Bjesse då till Expressen.

    Jonna startade en anmälningsvåg i sociala medier som ledde till att Konsumentverket bedömde reklamen som  ”vilseledande” och ”i strid med god marknadsföringssed”, bland annat eftersom det anses svårt för konsumenterna att kritiskt värdera och kontrollera riktigheten i miljöpåståendena.

    Trots Konsumentverkets avrådan har Arla fortsatt med reklamen. Nu väljer KO – som är en del av Konsumentverket – att stämma mejerijätten.

    Det är ofta svårt för vanliga konsumenter att förstå hur pass bra en produkt är, eller i vilket fall hur pass mindre skadlig den är, för klimatet. KO anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet, säger Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.

    Arla kommenterar beskedet med att de välkomnar utveckling av praxis för kommunikation av miljöpåståenden, men att de inte håller med KO om att reklamen skulle vara missvisande.

    Jonna Elofsson Bjesse är nöjd med att KO driver fallet vidare.

    Det är verkligen välkomna nyheter och hög tid att KO äntligen tar tag i det här med miljöpåståenden i reklam. Klimatkompensation är väldigt invecklat och något som en vanligt konsument inte bör förväntas kunna. Nu hoppas jag att Arla, och andra livsmedelsföretag, tar till sig av kritiken och utvecklar sina reklambudskap om klimat så att det inte framstår som ren greenwashing, säger Jonna till SMB.

    Avgörandet sker i Patent- och marknadsdomstolen, som nu ska ta ställning till om Arla är tillräckligt tydliga med vilka åtgärder företaget gjort, och om åtgärderna håller vad de lovar.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.