Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Matbutiker bojkottar dansk köttkampanj: ”Greenwashing”

    Foto: Pixabay

    Den danska slaktgiganten Danish Crown har under det senaste året märkt sitt griskött med ”klimatkontrollerad gris”, en märkning som de uppfunnit själva. Kampanjen har beskrivits som vilseledande greenwashing. Nu har danska matvarukedjor bestämt sig för att sluta sälja kött med märkningen.

    Danish Crown är Europas största och världens näst största producent av svinkött. Klimatmärkningen och den tillhörande reklamkampanjen för ”Klimakontrolleret gris” är den största kampanjen företaget satsat på, skriver Syre. I kampanjen ingick uttryck som att ”grisar är mer klimatvänliga än du tror” och att ”slakten är klimatkontrollerad”. Kampanjen kritiserades från många håll i miljörörelsen, men även från Konsumentrådet Tænk .

    Det låter väldigt positivt och man kan förledas till att tro, när det står klimatvänligt, att man gör något positivt för klimatet. Men det är en grundförutsättning att köttproduktion är klimatbelastande i Danmark, säger Anja Philip på Konsumentrådet Tænk till Dansk Radio.

    Nu har alla matvarubutiker i Danmark bestämt sig för bojkotta märkningen, mycket efter miljörörelsens uppmärksammande av kampanjen. Enligt Coop är det främsta argumentet att Danish Crown inte kan dokumentera att deras svinkött skulle vara bättre för klimatet än något annat danskt svinkött.

    Det som står på förpackningarna kan inte vara tvivelaktigt. Det här grisköttet åtskiljer sig inte från allt annat danskt kött i kyldisken. Så vi vill gärna sälja köttet, men vi vill inte ha märkningen på det, säger Thomas Roland, CSR-chef på danska Coop till DR.

    Flera danska miljöorganisationer har under året drivit på för att uppmärksamma Danish Crowns greenwashing. Man har också tagit fallet vidare rättsligt. Klimabevægelsen, Den Grønne Studenterbevægelse och Dansk Vegetarisk Forening har stämt Danish Crown för vilseledande marknadsföring. Vidare har Greenpeace anmält Danish Crown till Konsumentombudsmannen.

    Men nu efter att alla Danmarks matvarubutiker bestämt sig för att bojkotta märkningen, så har Danish Crown fått sluta upp med sin egenuppfunna klimatmärkning.

    Danish Crown ska ha en ros för att äntligen har tagit konsekvenserna av den omfattande kritiken, som vi och många andra har framfört om deras vilseledande klimatmärkning av svinkött. Svinkött är och blir en klimatskadlig produkt, och vi är naturligtvis väldigt glada för att konsumenten inte längre vill möta denna greenwashing i kyldisken, säger Krisine Clement, kampanledare på Greenpeace.

    SMB har tidigare rapporterat om svinindustrins stora reklamsatsningar för att få unga danskar och svenskar att äta mer rött kött.

    Hej SMB-läsare!
    Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Hej SMB-läsare!
      Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra